Egy éve történt az Árpád hídi gázolás: vádemelés nincs a Mercedes-sofőr ellen, de ez nem szokatlan
2/07/2024 11:56
| Szerző: Klubrádió
| Szerkesztő: Gőzsy Kati
A 700 lóerősre tuningolt Mercedes sofőrje egy 26 éves, szabályosan közlekedő kerékpárost gázolt halálra tavaly július elsején az Árpád hídon, miközben egy spontán kialakult versenyben vett részt két BMW-vel. A sportautó sofőrje ellen egyelőre nem emeltek vádat, és a bíróság döntése értelmében szabadon mozoghat a fővárosban. Az ügyészség fellebbezett, szerintük ugyanis az elkövetőt így semmi nem tarthatja vissza attól, hogy újra vezessen. Borbély Zoltán közlekedési ügyek szakértőjét kérdeztük arról, mi lehet az egyéves nyomozás hátterében, mennyi büntetést kaphat a két gyanúsított.
"Egy éve történt ez a tragikus Árpád hídi baleset. Két versenyző autó közül az egyik, ugye egy Mercedes és egy baromi nagy BMW versenyzett egymással az Árpád hídon, az egyik elszállt és eltalált egy ott bicikliző férfit, akit meg is ölt, és hát azóta nem sok minden történt ebben az eljárásban" - vezette fel a műsorvezető az esetet. A RACE 001-es rendszámú Mercedes 34 éves sofőrje beismerte bűnösségét, de tagadta a versenyzést a vallomásában. A férfi bűnügyi felügyeletbe, vagyis házi őrizetbe került még októberben és nyomkövető eszközzel figyelik a hatóságok, de szabadon közlekedhet Budapesten.
"Azt higgyék el nekem a tisztelt hallgatók is, hogy az egy év nem számít kirívóan hosszú időnek a vizsgálatban - mondta Borbély Zoltán. - Természetesen mindenből lehet jobb, gyorsabb. A műszaki szakértők igen gyorsak, kiválóak, egyébként az egyik legjobb igazságügyi szakértő, Dr. Melegh Gábor itt a szakértő, az ő szakértelmét ki kellett terjeszteni a BMW-s sebességére, illetve az ő magatartására is, tehát két gyanúsított van. Azt gondolom, hogy nyilván meg kell vizsgálni az összes tényezőt, ami a halálhoz vezetett, mert egy biztos, egy teljesen ártatlan kerékpáros, teljesen értelmetlen halálról beszélünk, és ez jogosan háborítja fel a közvéleményt."
Nem igaz, hogy semmi nem történt az egyéves vizsgálat alatt, hangsúlyozta Borbély. Mint mondta, a halálos közúti balesetek esetén az egyéves nyomozás azért nem ritka. Műszaki szakértőt rendeltek ki, műszaki szakértő viszonylag gyorsan elkészítette először az előzetes véleményét: 137-147 km/órás haladási sebesség, 84 kilométer per órás becsapódás, utána volt egy újabb szakértői véleménykiegészítés, ami már a BMW-s felelősségét vizsgálta, hiszen a BMW-s - az eddigi adatok szerint - hátulról próbálta tolni a Mercedesest. Borbély hozzátette: nyilván nem kell felvenni ezt a kesztyűt, és ugye megsérült a Mercedes sofőrje is a lábán, tehát ezért a hátsó is gyanúsított, ő közúti baleset gondatlan okozásának vétségében, a Mercedes sofőrje pedig halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségében. Tehát gyakorlatilag a nyomozás az folyamatosan zajlott. Itt volt letartóztatás, utána letartóztatást enyhítették bűnügyi felügyeletre, a Bűnügyi Felügyeletet pedig lakhelyelhagyási tilalomra, Budapest közigazgatási területén belülre.
Borbély szerint a megölt kifejezés, amit sokszor használnak az ügyben a Mercedes sofőr esetében, nagy indulatokat gerjeszt, de az emberölés az 5-15 év körüli szabadságvesztést jelenthet. "Ez egy halálos közúti vétség, az 1-től 5 év körüli szabadságvesztést jelent, tehát pillanatnyilag ez a minősítés. A középmérték az 3 év." Itt számíthat-e végrehajtandó szabadságvesztésre az okozó? "Az én véleményem alapján erősen igen - folytatta Borbély. - Azért, mert itt ugye a letartóztatást is elrendelték, ami a közúti, halálos közúti baleseteknél rendkívül ritka. Itt helyén kell kezelni ezeket az ügyeket, és azt gondolom, hogy lehet is helyén kezelni, és lehet példaértékű büntetést kiszabni 1-től 5-ös tétel kereten belül is."
A Mercedest vezető férfi már máskor is balesetezett, 13 büntetőpontja volt. Ez az a pillanat, amikor a nyilvántartást vezető hatóság értesíti a járművezetőt, hogy a pontjainak száma kritikus szintet ért el, és tájékoztatja az önkéntes utánképzés lehetőségéről, különben ugorhat a jogosítványa. A járműnyilvántartás szerint az egyedi rendszámú E63 AMG S típusú Mercedes gyárilag 450 kilowatt, vagyis 612 lóerős teljesítményű, ami alig marad el a Forma-2-es bajnokság versenyautóinak teljesítményétől. Ráadásul a rendőrség közlése szerint az autó teljesítményét 690 lóerőre tuningolták fel.
2024.07.02., kedd 7.35
Riporter: Dési János