Egyre több e-autó jár a magyar utakon, de van-e elég töltő?
11/01/2024 12:31
| Szerző: Klubrádió/Vikár Anna
Két év alatt a duplájára nőtt a Magyarországon forgalomba helyezett elektromos autók száma. Vannak már a benzinkutakhoz hasonló köztöltők és számos cég is biztosít töltési lehetőséget a munkavállalóinak, de ez még kevés. Bár hosszútávon jó ha vállalkozói alapon működnek majd a köztöltők, az infrastruktúra kialakításával lenne feladata az államnak és az EU-nak is – mondta Szécsényi Gábor, az Autó szaklap főszerkeszője a Reggeli gyorsban.
A kormány láthatóan próbálja is segíteni azt, hogy a lakosság és a cégek minél több elektromos autót vásároljanak. Az EM keddi közleménye szerint a gazdasági társaságok egy február elején induló pályázaton igényelhetnek vissza nem térítendő állami hozzájárulást tisztán elektromos autó, kisteherautó vagy kisbusz vásárlásához.
Az lenne a hosszútávú cél, hogy minenkit, aki ma belsőégésű motoros járművel közlekedik elektromos autóba ültessünk át, ez a jövő – mondta Szécsényi Gábor, az Autó és a Retro Mobil főszerkesztője a Reggeli gyorsban, hozzátéve, hogy ehhez persze megfelelő mennyiségű töltőpont is kellene.
Az infrastuktúra változatos tempóban fejlődik a világban: Kínában kifejezetten belehúztak, Amerikában is gyorsabb a kiépülése, Nyugat-Európában ehhez képest kicsit lassabb, itthon pedig még lassabb – vázolta Szécsényi.
Budapesten lehet már látni köztöltőket, ezek nagyjából úgy néznek ki, mint egy benzinkút, csak a csövön elektromos áram jön és a tartózkodás nem 5-10 perc, mint egy tankolás esetében, hanem több óra. Applikációk is segítik a járművek tulajdonosait, hogy lássák, hol van szabad hely – mesélte a főszerkesztő. Ezenkívül számos cég biztosít akár juttatásként az alkalmazottak saját autóihoz vagy a szolgálati elektromos autókhoz töltési lehetőséget a saját parkolóiban. Így a dolgozók ha reggel beérnek, rögtön beállhatnak egy töltőállomásra. Szécsényi úgy tudja, hogy a magyar e-autó tulajdonosok többségének van kertje vagy saját garázsa, így valószínűleg otthoni töltési lehetősége is.
Sokkal több köztöltő kellene és az ideális az lenne ha mindenkinek – az új belépőknek is – lenne saját töltési lehetősége, így maga időzíthetné a több órás műveletet és még olcsóbban is jönne ki, mint a köztöltőknél.
A töltőpontoknak egyelőre azonban nemcsak az energiaellátása lenne bonyolult, maga a kialakítása is – gondoljunk egy társasházra, lakótelepre vagy lakóparkra – építészeti, szervezési kihívások is vannak – mutatott rá a főszerkesztő.
Szécsényi szerint jó ha hosszútávon vállalkozói alapon működnek majd a köztöltők – csakúgy, mint a benzinkutak –, ugyanakkor egyelőre az államnak illetve az EU-nak is támogatni kellene az infrastruktúra fejlesztését.
2024. január 11., csütörtök 7:43
Riporter: Szénási Sándor