„Köszönjük
Esti gyors

Ez a nyár még forró lesz a metróban

28/02/2020 01:00

| Szerző: Galavits Patrik/Klubrádió

Igaza van a főpolgármesternek - mondják szakemberek. A 3-as metró légkondicionálása tényleg nem pénzkérdés. De akkor mi az akadály?

2020. február 27. Esti gyors / részlet, Bíró Endre (20.02.27.)
06:05
00:00

Bármilyen furcsán hangzik is, először jogászoknak kell foglalkozniuk az Oroszországból érkezett metrószerelvények légkondicionálásával. Ugyanis a járművek még garanciálisak, vagyis ha bárki hozzájuk nyúl, kiszerel, beszerel ezt-azt, akkor oda a garancia. Nem lesz könnyű megegyezni, mert a BKV és a Metrowagonmas között nem éppen felhőtlen a kapcsolat, főleg a szerelvények késedelmes átadása, a rozsdásodás és egyéb hibák miatt.

Aztán jöhetnek csak a mérnökök - ismertette a menetrendet Bíró Endre, a Metróért Egyesület vezetője, a BKV igazgatóságának tagja. Előttük az a feladat áll, hogy helyezzék el a légkondicionáló berendezést úgy, hogy annak sehol sincs hely. Többnyire a kocsik tetejére szerelnek ilyen berendezéseket, csakhogy a 40 éves konstrukció olyan, hogy a tetőszerkezetet nem újabb gépek elhelyezésére tervezték. Amennyiben ezt is megoldanák valahogy, akkor jön a légkondicionáló áramellátása. Ennek megoldásához ismét csak be kell építeni újabb alkatrészeket a kocsikba, ezúttal áramátalakítókat.

Bíró Endre azt elárulta, hogy megkeresték már a BKV-t olyan cégek, amelyek ilyen utólagos átalakításokkal foglalkoznak, de az árajánlatig még nem jutottak el. Arról is beszélt, hogy más gyártmányoknál légkondicionálás nélkül, úgynevezett gépi szellőztetéssel is egészen elviselhető hőmérsékletet lehet tartani, ez az orosz kocsiknál nem megy. Abból sem csinált titkot, hogy ha minden problémát a lehető legrövidebb időn belül lehetne is tisztázni, sőt megoldani, idén nyárig 222 metrókocsit akkor is képtelenség átalakítani.

Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Balogh Zoltán.

Esti gyors
2020.02.27. 18.00
Műsorvezető: Gergely Zsófia