„Köszönjük
Esti gyors

Fél hónapra leállhat Budapesten a konténerszállítás: "hiányzik a megfelelő szaktudás a minisztériumban"

25/07/2024 21:55

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Szikora Gábor

Szakaszos, de összesen 16 napig tartó lezárások miatt vasúton nem lesz elérhető az öt legnagyobb budapesti intermodális áruszállítási terminál egyike sem. Bucsky Péter, a G7 újságírója elmondta: az a baj, hogy egyszerre az összes terminálról van szó, a magyar külkereskedelem tonnában számított több mint 10 százalékának megfelelő áru mozog ezekben. Nem átgondoltak a projektek, hiányzik a megfelelő szaktudás a minisztériumban – jelentette ki.

2024. július 25. Esti gyors / részlet, Bucsky Péter (24.07.25.)
07:43
00:00

A magyar gazdasági statisztikákon minden bizonnyal meglátszik majd, hogy a tervek szerint a vasúti konténerszállítás fél hónapra (16 napra) leáll majd.

Bucsky Péter, a G7 újságírója, aki cikket írt a témáról, az Esti gyorsban azt mondta: reménykedjük benne, hogy ebben a formában nem valósul meg ez a terv, és nem lesz ekkora baj. A Soroksári úti hidat 4-5 napra zárnák le, és akkor nem lehetne elérni semelyik budapesti konténerterminált sem: vannak ilyenek a Csepel-szigeten és van a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) az M0-s mellett, és mind a kettőhöz ezen lehet eljutni. 

De emellett a Gubacsi hidat, amely borzasztó állapotban van, gyakorlatilag lépésben haladnak rajta a vonatok és egy évtizede tudott, hogy azonnali felújítást igényel – már ’14-ben volt róla kormányhatározat, de nem csinálták meg –, többször kell lezárni; a Csepel-sziget melletti terminálokra fél hónapig nem lehet eljutni és a Soroksárnál lévő BILK-re 5 napig nem lehet elérni.

Hangsúlyozta, az a baj, hogy egyszerre az összes terminálról van szó. Elképesztően nagy mennyiségű áru mozog ezekben a terminálokban, a magyar külkereskedelem tonnában számított kicsivel több mint 10 százaléka. Továbbá az is probléma, hogy a Budapest-Belgrád vasút épülése miatt folyamatosak a csúszások és délről nem lehet bejönni, csak Ferencváros rendezőpályaudvar felől.

A Gubacsi híd
 
 főváros XXI. kerülete és XX. kerülete között húzódó Gubacsi híd 2020. december 23-án. Fotó: MTI/Máthé Zoltán
 
 

Közölte: alapvetően a magyarországi vasúti felújításoknál mindig csak a személyszállításra gondolnak. Emlékeztetett arra, hogy az 1-es fővonalnál – az a magyar gazdaság ütőere, hogy tudjanak a vonatok nyugat felé menni – teljes lezárás volt, ami nem is felelt meg az EU-s szabályozásnak, egy ilyet két évre előre be kellene jelenteni, de Lázár János miniszter másképp gondolta.

Hasonlót lehetett látni akkor is, amikor Szeged és Szabadka között épült egy új vasútvonal, ahol alig használja valaki a személyszállító vonatokat, és emiatt gyakorlatilag képtelenség normálisan eljutni Szerbiába áruszállítással. Ez nagy károkat okoz a magyar ipar számára, de nem átgondoltak a projektek, hiányzik a megfelelő szaktudás a minisztériumban – jelentette ki a szakértő.

Ami éppen valamiért fontossá válik, jut rá pénzt, azt általában az utolsó pillanatokban megpróbálják megcsinálni. Míg más országokban – és nem Svájcra kell gondolni, hanem akár Csehországban – a közúti infrastruktúra mellett a vasútra nagyobb hangsúlyt helyeznek, előre tudnak gondolkodni, ütemezett karbantartások vannak, megfelelő forrásokkal.

A vasúti konténerszállítás európai üzlet, 6-700 kilométer fölötti forgalmak vannak, jellemzően a tengeri kikötőket kapcsolja be Budapestre. Jellemzően az lesz, hogy oda-vissza közlekednek nem sok pufferidővel. Ha késnek vonatok, akkor vagy az lesz, hogy Bécsnél leteszik a konténereket és közúton szállítják, vagy keresnek olyan terminálokat, ahova megbízhatóan lehet eljutni. Szóba jöhet Dunaszerdahely vagy Kassa, ahol megbízhatóbb a vasúti áruszállítás, mint itt. Nagyon régóta problémát jelent Magyarországon, hogy elég kiszámíthatatlanok a vágányzárak, nem sok idejük van felkészülni a vasúti vállalatoknak ezekre.

Ez pedig végső soron visszahat a MÁV problémájára is, mert az állami forrásokon kívül az egyetlen jelentősebb bevételi forrásuk a pályahasználati díj, ami körülbelül 30 milliárd forintot jelent, amit az áruszállító vasutak fizetnek. De ha csökken a vasúti áruszállítás, kevesebb pénze marad a MÁV-nak is – közölte Bucsky Péter.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Esti gyors
2024. július 25., csütörtök 18:22
Riporter: Hardy Mihály