„Köszönjük
Reggeli gyors

Nagy a sofőrhiány, várják a külföldi munkavállalókat is

10/08/2022 10:31

| Szerző: Klubrádió

Ha nincs gépkocsivezető, akkor nincs szállítás sem. Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője volt a Reggeli gyors vendége.

2022. augusztus 10. Reggeli gyors - részlet 22.08.10. Árvay Tivadar
08:32
00:00
"2022. szeptember 1-jétől az alap- és továbbképzési GKI (Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány) elméleti vizsgákat a járművezetők tolmács igénybevétele nélkül, angol és orosz nyelvű tesztlapok segítségével is teljesíthetik" – írja a Vizsgaközpont sajtóközleménye.

"A GKI-kártya ahhoz szükséges, hogy ha valakinek haszongépjárműre, autóbuszra, teherautóra, kamionra szóló jogosítványa van, akkor ahhoz, hogy hivatásos gépkocsivezető legyen és fuvarozást végezhessen, le kell tennie ezt a bizonyos tanfolyamot. Magyarul a GKI az a kategóriás jogosítványnak egy olyan kiegészítő dokumentuma, amely nélkül Magyarországon, illetve nemzetközi forgalomban gépkocsivezető nem vállalhat munkát az unióban. Apró részsiker, hogy ezt már a járművezetők tolmács igénybevétele nélkül, angol és orosz nyelven is teljesíthetik" – mondta Árvay Tivadar. 

A fuvarozók egyesülete az elmúlt években azt tapasztalta, hogy a kamionos cégek a munkaerőpótlásba igyekeznek bevonni azokat a munkavállalókat is, akik a szomszédos országokból vagy akár meszebbről érkeznek Magyarországra. Ahhoz, hogy ők ezt a munkát folytathassák, az egyéb előírásokon (tartózkodási engedély, munkavállalási engedély, a jogosítvány honosítása) túl ezt a vizsgát is le kell tenniük. Ezt eddig úgy tudták megtenni, hogy ha tudtak magyarul, de mostantól ezt angolul és oroszul is megtehetik.

Az MKFE szóvivője hozzátette azonban azt is, hogy ez csak tűzoltás, mert nagyon súlyos munkaerőhiány van az ágazatban, 8-10 ezer emberről van szó. "Ráadásul ez csak a jéghegy csúcsa, mert a foglalkotatásban lévő gépkocsivezetők közül 30-40 ezren 50 év felett vannak, 12 százalékuk (10-12 ezer fő) pedig 60 év feletti. Ha ők a következő 1-5 évben nyugdíjba mennek, akkor újabb 10 ezren tűnnek el az alágazatból, ami már rövid távon is az ellátási lánc veszélyeztetését jelenti. Ha nincs gépkocsivezető, akkor nincs szállítás sem" – mondta Árvay.

Forrás: Facebook
 

A szakember elmondta, hogy – addig is, amíg az önvezető autók kora eljön, ami még azért messze van – az lenne a cél, hogy a magyar vállalkozó szellemű fiatalok közül találják meg azokat a munkavállalókat, akik szeretnék ezt a hivatást végezni. A szakma pozitívumai mellett felhozta, hogy kimagaslóan magas a bérezés; érdekes, izgalmas a munka; egyre jobbak a munkakörülmények; modern gépjárművekbe ülhetnek a sofőrök. Ezzel együtt problémának látja, hogy az oktatás, az utánpótlás kérdése nem megoldott, amiben folymatosan kérik a kormány és a munkaadók segítségét is. "Egy ilyen jogosítvány megszerzése közel egymillió forintos beruházás a munkavállaló részéről, ami egy fiatal pályakezdő részéről nem egyszerűen előteremthető összeg. Azt szorgalmazzuk, hogy egyrészt a nappali rendszerű képzésben, másrészt a felnőtt oktatásban is állami és munkaadói oldalról is támogassák meg ezt a szakmát, hogy ez a teher ne kimondottan a fitalokat terhelje. Ez a megoldás hosszú távú életpálya-modellt is biztosthatna számukra" – mondta Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője.

A teljes beszélgetést a lejátszás ikonra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/ Interjú Árvay Tivadarral
2022. augusztus 10., szerda 07:43
Műsorvezető: Para-Kovács Imre