Képtelenség
24/02/2024 08:05
| Szerző: Kerekes Bori/Klubrádió
Tavaly decemberben robbant a hír, hogy a művészettörténet oktatás kikerül a Nemzeti Alaptantervből. Sokan értetlenül, felháborodással és csalódottsággal fogadták a döntést. Mennyiben tudja a múzeumpedagógia pótolni azt, amit a gyerekektől elvett ez a döntés? Mi lesz azokkal a fiatalokkal, akik mostanában végeznek művészettörténet szakon? Hol marad helye ennek a hatalmas és fontos tudásnak? Erről szólt a szerdai Ötös.
Dr. Révész Emese, az ELTE BTK Művészettörténeti Intézetének egyetemi docense is a tiltakozók között volt a döntés bejelentésekor. Ő azt mondja, nem lepte meg, hogy nem a tanárok háborodtak fel először, a középiskolai tanárok belefáradtak az ellenállásba.
Raszler György középiskolai tanár szerint az a legszomorúbb, hogy senki sem adott választ arra, hogy miért született meg a döntés. Jelenleg heti egy órában tanítanak vizuális kultúrát, ez egy évben 36 óra, ebből körülbelül harmincat tartanak meg. Ebbe az óraszámba lehetetlen mellékágként belesűríteni a művészettörténetet.
Több múzeumnak vannak izgalmas kiállításai, az viszont már a szülőkön és főleg a pedagógusokon múlik, hogy a gyerekek részt vesznek-e ezeken a programokon. Ha igen, ezek akkor is csak benyomások lehetnek a gyerekek számára.
A művészettörténet jövőjéről, a gyerekeknek és felnőtteknek szóló izgalmas, művészettörténeti és néprajzi tematikájú kiállításokról, programokról és kutatásokról szólt a szerdai Ötös február 21-ei adása. Deme Edina, a Szépművészeti Múzeum múzeumpedagógusa, Fehér Dávid, a Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet igazgatója, Raszler György, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium rajz- és művészettörténet tanára, Éliás István, a Néprajzi Múzeum művészetpedagógusa és Dr. Révész Emese, az ELTE BTK, Művészettörténeti Intézetének egyetemi docense volt Szalai Kriszta és Epres Attila vendége.
A teljes adást meghallgathatják a cikk tetején elhelyezett lejátszóra kattintva.
2024. február 21., szerda 10:05