Király Bence: Lázár salátatörvénye megkönnyíti a vonalbezárásokat
3/12/2024 11:05
| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba
| Szerkesztő: Lőrincz Csaba
A közlekedési miniszter törvénymódosítása, és a jövőévi költségvetés vasúti személyszállításra fordított kerete alapján úgy látja Király Bence, valóban jelentős járatritkításra kell számítani.
Ahogy arról korábban a Klubrádió is beszámolt, állomásmegújítási programot jelentett be az Építési és Közlekedési Minisztérium, és a MÁV. Ez csak a hétfőn történtek tükrében nagyon is időszerű. Ketten megsérültek az utasok közül, amikor ütközőnek futott a Tokaj IC hétfő délután a Keleti pályaudvaron, szembement egymással két vonat Miskolc közelében: a két vonat 300 méterre, biztonságosan megállt egymástól, egy Tapolcára tartó vonat pedig lerobbant, Csajágnál leállt.
Arra pedig Vitézy Dávid hívta fel a figyelmet, hogy Lázár János vasúti vonalbezárásokat és jelentős járatritkítást előrevetítő törvénymódosítást nyújtott be a Parlamentnek. A vasúttársaság vezérigazgatója korábban azt mondta, nem lesznek nagy változások, ami az országos vasútvonalakra igaz is, vannak viszont olyan mellékvonalak, ahol 20 perccel nő a menetidő, és a korábban megszüntetett vonat járatokat helyettesítő pótlóbuszok is ritkábban járnak majd.
„Salátatörvény formájában nyújtották be a javaslatot, ami számos ponton belepiszkál a jelenleg hatályos személyszállítási törvénybe is” – mondta a Reggeli gyors keddi adásában Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja. Megjegyezte, Lázár János bejelentésének azon része, mely szerint olyan közlekedési alapjogot vezetne be, ami garantálja, hogy járásközpont és a megyeszékhely között legalább napi két közvetlen járat indul, azért érdekes, mert a jelenleg hatályos törvény is előírja. Király szerint ezeket leszámítva a tervezet minden egyéb vonatkozásban arra utal, hogy Vitézynek igaza lehet, Lázár valóban vonalbezárásokat és jelentős járatritkítást akar keresztülvinni. Erre utal az is, hogy Lázár a MÁV adminisztratív kötelezettségeit is eltörölné, amely jelentősen megkönnyítené, hogy „a vasúttársaság kénye-kedve szerint meg tudja majd ezeket a vonalbezárásokat lépni”.
„A vasút finanszírozása nemcsak nominális, hanem reálértéken is csökken jövőre” – tette hozzá a 2025. évre tervezett költségvetés adatai alapján. A jelenlegi vasúti személyszállításra fordított 282 milliárd forint helyett jövőre csak 279 milliárd forintot szánnak.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2024.12.03., kedd 7:45
Riporter: Herskovits Eszter és Selmeci János