Lázár nélkül egy fékbetétet sem lehet venni - ez okozza a HÉV-problémát Vitézy szerint
11/10/2024 08:19
| Szerző: Klubrádió
Hiába rúgta ki Lázár János a MÁV-HÉV vezérigazgatóját, ettől még nem lesz több HÉV - mondta a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában Vitézy Dávid. A Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának elnöke közölte, Lázár a teljes központosítással azt érte el hogy miniszteri jóváhagyás nélkül egy ablaktörlőt, fékbetétet vagy az étkezőkocsiba hamburgerzsömlét sem vehet a MÁV.
Vitézy azt mondja, hogy olyan HÉV-ek is le vannak állítva, melyek egyébként közlekedhetnének, csak alkatrész hiányzik belőlük. A túlzott politikai beavatkozás menedzsmentválságot idézett elő. Ugyan Lázár János kirúgta a HÉV-MÁV vezérét, de ettől a probléma nincs megoldva.
A MÁV-HÉV vezérigazgatójának azért kellett mennie, mert hivatalosan is megírta fővárosnak és a BKK-nak, hogy ritkítják decembertől a ráckecvei, gödöllői, és a csepeli HÉV-et. A járműhiány miatt akár 20 százalékos is lehet a járatritkítás mértéke csúcsidőben a tervek szerint.
Vitézy Dávid azt mondja: azon lesz, hogy rávegyék Lázárt, hogy kalapálja össze az öreg HÉV-eket annyira, hogy azok forgalomképesek legyenek. Abban bízik, hogy a nyilvánosság nyomása és a hétfőre összehívott bizottsági ülés hatni fog, ahol reméli, hogy a frakciók egységesen kiállnak a járatritkítás ellen. Hozzátette: nyilván új HÉV-ek kellenének, de mivel tender sincs kiírva, legalább öt év mire új járművekről lehetne beszélni.
Vitézy Dávid tegnapi Facebook-posztjában részletesen elemezte a helyzetet. Azt írta: Lázár János felelőssége nem csak az általa kihúzott beruházásokban, lemondott és visszavont járműbeszerzésekben érhető tetten. 2023-ban, kicsivel azután, hogy Lázár miniszter lett, az építési és közlekedési tárca utasítást küldött minden alá tartozó cégnek, így a teljes MÁV-csoportnak is. Ebben előírják, hogy “értékhatárra és tárgyra tekintet nélkül” minden beszerzéshez és közbeszerzéshez a Lázár-minisztérium “ÉKM előzetes engedélye szükséges”, havonta kell formanyomtatványon előre bejelenteni ezeket.
Tegnap este nyilvánosságra hozta Budapest főpolgármestere azt a levelet, amelyet a BKK illetékes igazgatója írt az állami tulajdonban lévő MÁV-HÉV megkeresésére a járatritkításokkal kapcsolatban. Karácsony Gergely tisztában van azzal, hogy nem utoljára fog megszólalni a HÉV-járatok ritkítási tervéről, de mint írja, a budapestiek érdekéről van szó, nem pedig presztízsharcról. Szerinte a levélből három dolog derül ki világosan:Az állami MÁV-HÉV igenis három szakaszon brutális járatritkításra tesz javaslatot. Ez tehát cáfolja Lázár János ezzel ellentétes állítását.
Budapestnek a kormánnyal kötött megállapodás szerint is egyetértési joga van ilyen kérdésekben, a főváros jóváhagyása nélkül semmiféle HÉV-ritkítás nem lehetséges. Ez cáfolja Vitézy képviselő úr ezzel ellentétes állítását.
A BKK részletes hatásvizsgálata, elemzése alapján a MÁV-HÉV járatritkítása nagyon súlyos következményekkel járna, tumultust, késéseket okozna, több százezer budapesti és az agglomerációs településeken élő ember életét nehezítené.
Szájkarate helyett tesszük tehát a dolgunkat, az állami cég tervét Budapest elutasítja. A HÉV-eknek járniuk kell – teszi hozzá.