Lesz-e dugódíj? – Dorosz Dávid-interjú
8/11/2019 18:10
| Szerző: Klubrádió
Ebben a ciklusban olyan lépést tesznek, amellyel radikálisan javítják a belváros levegőminőségét, emellett az egész városban növelik a zöldfelületek arányát és számát, valamint úgy alakítják át a közösségi közlekedést, hogy ez a karbonkibocsátásban is számítson – mondta Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes a Légkondiban.
Klímavédelemért felelős főpolgármester-helyettesként első interjúját a Klubrádió Légkondi című műsorának adta Dorosz Dávid párbeszédes politikus, aki Karácsony Gergely kampányfőnöke volt. A Karácsony Gergely elleni autós "leleplező" cikkre azt mondta, hogy ha a Fidesz ennyi támadást tud velük szemben felmutatni, az gyenge próbálkozás. Egyébként zöld rendszámos, kis gépkocsiról van szó, ez az ügy szerinte "nevetséges", inkább arról kellene beszélni, hogy Tarlós István és a Fidesz miért nem tett semmit a klímaváltozás ellen az elmúlt kilenc évben.
Szimbolikus lépésnek nevezte, hogy a klímavészhelyzetet kihirdessék az első ülésen, kiemelt témaként kezelték. Meglepően konstruktív vita volt, amíg a fideszesek be nem dobták, hogy ez csak egy divat, amivel a fiatalok mostanában szeretnek foglalkozni. Kicsit úgy érezte magát, mint amikor a '60-as években az idősebb generációk próbáltak valamit mondani a rock and roll megjelenésére.
Hogy miért állítanak ilyeneket a fideszesek? Dorosz Dávid szerint 2013 óta Magyarország az egyetlen olyan EU-tagállam, ahol a zöld energia aránya visszaszorulóban van, a kormány rendszeresen megfúrja a klímavédelmi vállalásokat. Azt kell nézni, hogy a Fidesz mit csinál, ebben az esetben teljesen mindegy, hogy Orbán Viktor a nagyvárosi szavazóknak elpuffogtatott egy frázist az önkormányzati választások után.
A főváros működésében egyre jobban kell érvényesíteni a klímavédelmi célokat, a klímavészhelyzet kihirdetése egy komplex, átfogó nézőpontot fejez ki. Az első nagyobb falat, hogy ne vágjanak ki több fát, ne csökkenjenek a zöldterületek, ezért tartotta fontosnak a klímavészhelyzet kihirdetése mellett a városligeti építkezésekről szóló határozatot. Példaként említette, hogy a Kossuth tér vagy a Széll Kálmán tér betonsivatagként újult meg, "ez így ebben a formában biztos nem folytatható".
Dorosz Dávid hangsúlyozta: ebben a ciklusban nagyon konkrét lépéseket tesznek azért, hogy Budapest belvárosában jobb legyen a levegő, a tömegközlekedést is javítják, elkészüljön az észak-déli pesti fonódó villamoshálózat kialakítása, a 14-es és a 47-es összekötése – amellyel korábban azért nem foglalkozott senki, mert Tarlós szívügye a Nyugati téri felüljáró volt.
Ebben a ciklusban alacsony kibocsátású övezettel vagy dugódíjjal kell-e számolniuk a budapestieknek? – tettük fel a kérdést, amire a Párbeszéd politikusa úgy válaszolt: igen, olyan lépést tesznek, amellyel radikálisan érezhető mértékben javítják a belváros levegőminőségét, az egész városban növelik a zöldfelületek arányát és számát, valamint úgy alakítják át a közösségi közlekedést, hogy ez a karbonkibocsátásban is megjelenjen.
A budapesti turistahajózáshoz is hozzányúlnak, egyrészt biztonsági szempontból (nem lehet figyelmen kívül hagyni a Hableány-tragédiát), másrészt környezetvédelmi és kibocsátáscsökkentési okból – tette hozzá.
Az egész beszélgetést a cikk elején, a lejátszás ikonra kattintva hallgathatják meg. Címlapi kép: Dorosz Dávid/Facebook
2019. november 08., péntek 15:00
Műsorvezető: Fórizs Mátyás