„Köszönjük,
Reggeli gyors

Magyar Péter lesz Orbán kihívója 2026-ban, aki azt ígéri, le is győzi őt

10/06/2024 06:26

| Szerző: Csernyánszky Judit/Klubrádió

 | Szerkesztő: Bárkay Tamás

A Bloomberg a vélhető eredmények ismeretében pedig már úgy fogalmazott, hogy talajt vesztett az ötödik terminusában járó Orbán az európai parlamenti választáson, miután 44 százalékra esett támogatottsága, s vele szemben feltört viszont a Tisza Párt, amelyik 31 százalékot szerzett.

2024. június 10. Nemzetközi lapszemle/Csernyánszky Judit 2024. 06.10
05:15
00:00

Az Európai Parlament-i választás Orbán népszerűségéről vallott referendumnak tekinthető – legalábbis így értékelte a helyzetet az előzetes eredmények láttán az AP amerikai hírügynökség budapesti tudósítója, amit a Toronto Star az elsők között adott közre. Mivelhogy a populista Orbánra általában úgy tekintenek, aki képes aláásni a meghatározó európai erők akaratát, már ami az Ukrajnában zajló háborút és a migrációellenes politikát jelenti. S miközben gőzerővel kampányolt a Fidesz, Orbán nem egyszer elmondta, bízik abban, hogy többségbe kerülnek Európában azok, akik ellenzik Ukrajna megsegítését. S szavazata leadásakor is egyértelműsítette, Európa ma véleményt mond a háború vagy a béke kérdésében. A 75 éves Zámbó Antal az amerikai hírügynökségnek elmondta, hogy azért támogatta Orbánt, mert benne bízik, hogy békésebb lesz ezentúl az élete. Márpedig mindenki jól jár azzal, ha béke lesz a szomszédunkban és az egész világban – így a megszólított választó. A tudósító a kampányt jellemezve úgy fogalmazott, most is háborús félelmekre játszott a kormányzó párt, sőt azzal riogatott, hogy a szomszédban zajló háború eszkalálódhat, s így Magyarország közvetlenül is belesodródik. A cikk a Fidesszel februárban szakított Magyar Pétert pedig úgy mutatja, mint a legnagyobb ellenzéki párt vezetőjét, aki már most is kihívója Orbánnak, de aki bízik abban, hogy 2026-ban le is győzi őt.

Koronavírus - az Országgyűlés plenáris ülése
 
Orbán Viktor.
 Fotó: Kovács Tamás / MTI
 

A 71 éves Német Gyula szavazata leadásakor úgy nyilatkozott az amerikai hírügynökségnek, Orbán 2010-től tartó uralma nemcsak az bizonyította, hogy kormányával együtt inkompetens, de totálisan megosztotta az országot is. Európa szélére sodorta az országot, teljesen szegregált minket. Ez így nem mehet tovább. Nem kérdéses, pozitív változásra van szükség, Európába integrálódnunk kell és nekünk egymással is ki kellene békülnünk. A cikk arra is felhívja a figyelmet, hogy a szélsőjobbos Mi Hazánk egy helyet szerzett az Európai Parlamentben, miközben megint a Fidesz nyerte el a szavazatok többségét.

A Szabad Európában Tóka Gábor, a CEU professzora, választási szakértő úgy fogalmazott, hogy szerinte a szavazók a szuverenitásvédelmi intézkedésekről, és a felállított hivatalról is véleményt mondanak voksukkal.

A Bloomberg a vélhető eredmények ismeretében pedig már úgy fogalmazott, hogy talajt vesztett az ötödik terminusában járó Orbán az Európai Parlament-i választáson, miután 44% -ra esett támogatottsága, s vele szemben feltört viszont a Tisza párt, amelyik 31%-ot szerzett, ezzel egyértelműen ő lesz – legalábbis jelen állás szerint – Orbán legfőbb kihívója 2026-ban.

Az új, angol nyelvű lengyel tv csatorna, a TVP World is egyre több tudósítást ad le hazánkról. A választás napján arról szóltak, hogy az Európai Unióban a magyar kormány lett a Google legnagyobb hirdetője a választási kampányban, s forrásként a Political Capital legfrissebb elemzését említette meg. Az elmúlt 5 hónapban 2 millió eurót költött a platformon, ami háromszorosa az összes ellenzéki pártnak, mind a 14-nek. Utóbbiak 765 ezer eurót költve kampányoltak. Ám ez az aránytalanság tulajdonképpen semmi ahhoz képest, amit ezenfelül más fórumokon fordítottak magukra. Fideszhű szervezetek, amelyeket a kormány szervezett meg, de magukat civilként tüntetik fel 2,3 millió euróval rövidítették meg az állami kasszát, s mindezek felett a kormánypárti állami média is épp ugyanennyit szórt szét hirdetésekre. Ezzel a 4,6 millió euróval szemben az ellenzék mindösszesen 120 ezret. Átlagot vonva úgy is kifejezhető a videós költekezés, hogy 10 uniós hirdetésből 6-ot a Fidesz szponzorált a Google csatornáin a 27 tagország összesített számai alapján. S akkor még nem is beszéltünk ezeknek a hirdetéseknek a tartalmáról, amelyek a Kreml forgatókönyve alapján hirdették az ukránellenes propagandát, amelyben dezinformációk tömkelege látott napvilágot. Többek között azt, hogy az európai háborúpártiak – ez önmagában is félrevezetés – belerángatják az EU-t és a NATO-t is, így Magyarországot is a III. világháborúba Oroszországgal szemben.

A lapszemlét a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.