„Köszönjük
Esti gyors

Mészárosék 35 év alatt 6-7 milliárd autópálya koncessziós díjért cserébe 8000 milliárd rendelkezésre állási díjat kapnak a költségvetésből

27/06/2022 22:15

| Szerző: Klubrádió

"Az a legfontosabb, hogy az a pénz, amit most ezek a tőkelapok tőkelapjainak tőkealapjai zsebre tesznek, az megfelelő módon, megfelelő adóparadicsomokban, megfelelő yachtokon landoljanak" – mondta Csillag István, volt gazdasági és közlekedési miniszter az Esti gyorsban. 

2022. június 27. Esti gyors - részlet (2022. június 27., hétfő 18:23) - Csillag István
08:35
00:00
"A jövő évi költségvetés tervezetéből derül ki, hogy a Mészáros-Szíjj érdekeltségek bombaüzletet kötöttek az állammal: a nyertes konzorcium 180 millió forintos koncessziós díjat fizet be a költségvetésbe, azaz a Technológia és Ipari Minisztériumnak, s ezért a pénzért cserébe ugyanezen minisztérium 230 milliárd forintot utal vissza a magán-tőkealapoknak. Mészáros-Szíjj konzorciumnak ebből a 229,9 milliárd forintból kell üzemeltetnie rá bízott állami autópályákat, el kell végezni a szükséges felújításokat, de új szakaszok is épülnek. Természetesen ezen felül a magántőkelapoknak még le kell venniük a hasznukat is, hogy biztos megtérüljön az évi néhány száz millió forintos koncessziós díj. A sztrádafenntartási pénzeket elvileg 35 éven keresztül, azaz 2058-ig kapják a nyertesek, így egy egyszerű szorzással jelenértéken számolva ez azt jelenti, hogy Mészárosék ez idő alatt mintegy 6-7 milliárd forintot fizetnek be a költségvetésbe, ám mintegy 8000 milliárd forintot vesznek ki abból"írja a Népszava.

Fotó: Pixabay
 

"Nincs olyan ország Európában, ahol versenytárs nélkül egyetlen cég működtet valamennyi autópálya-szakaszt, épít, karbantart, üzemeltet, havat kotor, és mindezt 35 évig teheti. Ráadásul még azt a kockázatot sem kell viselnie, hogy – ha például a magas benzinárak miatt – visszaesik az utópálya forgalom és nem fizetnek annyian a pálya használatért, mert a költségvetés folyamatosan, évente rendelkezésre állási díjat – 230 milliárdot – fizet" – mondta Csillag István. Hozzátette azt is, hogy mivel minden titkosítva lett, így fogalmunk sincs, hogy mi történik akkor, ha ez a "nagyszerű, nemzetközileg is hírhedt" konzorcium nem épít egy centiméter autópályát sem.

"Semmit sem tudunk, hiszen ennek az egész pályázati kiírásnak, a számításoknak egyetlen egy sorát sem hozták nyilvánosságra" – mondta a volt gazdasági miniszter.

Csillag számítása szerint ez a konzorcium a hétszeresét kapja meg annak az összegnek, mint amit eddig évente elköltöttek az állami autópályák fenntartására.

"Az a legfontosabb, hogy az a pénz, amit most ezek a tőkelapok tőkelapjainak tőkealapjai zsebre tesznek, az megfelelő módon, megfelelő adóparadicsomokban, megfelelő yachtokon landoljanak" – foglalta össze az Orbán-kormány jövő évtől szintet lépő gazdasági hátországának finanszírozásának lényegét Csillag István, volt gazdasági és közlekedési miniszter

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Esti gyors / Interjú Csillag Istvánnal
2022. június 20., hétfő 18:15
Műsorvezető: Dési János