Miért tömi pénzzel az Audit az állam?
2/09/2020 17:23
| Szerző: Klubrádió/K.K.
A cég nem szorul rá a magyar adófizetők támogatására. Egyedi kormánydöntések alapján kap pénzt. Ráadásul nagy, nehéz környezetszennyező kocsikat gyárt.
Munkahelyekre vetítve Magyarországon négyszer annyi állami támogatást kap az Audi, mint Németországban. Megjegyzendő, hogy más országokban is kedvezményezettek a cég leányvállalati. A tényekhez tartozik, hogy itt negyed-ötödannyi fizetést kapnak az alkalmazottak, mint az anyacégnél. Amennyiben az Európai Unió komolyan venné a saját szabályait, köztük azt is, hogy a kormányok ne avatkozzanak bele a vállalatok versenyébe, akkor ez nem lenne így. Persze Magyarország ebben az értelemben is egyedi, kihasználja, hogy például egy út-, vagy vasútépítés egy gyárterülethez nem számít állami támogatásnak. Az Orbán-kormány egyedi döntéseket hoz, szabadon áramlik a közpénz.
Amint a G7 kiderítette, a cégcsoport 8 százalékos adózás előtti nyereséggel dolgozik, tehát semmi szüksége nincs állami pénzre. A nyereséget rendre ki is veszik a tulajdonosok, mondta el Bucsky Péter, a G7 újságírója. Ebből arra lehet következtetni, hogy a közpénz beruházásra, munkahelyteremtésre nem igazán ösztönöz.
A magyar GDP felét éri el az Audi éves árbevétele, amely egyébként az országban lévő második legnagyobb vállalkozás. Németországban 44, nálunk 173 euróval támogatják a munkahelyeket a vállalatcsoportnál. Az elmúlt tíz évben 33,5 milliárd forintra tehető az az összeg, amelyet az Audira fordított a kormány, nem tudni, hogy miért.
A G7 következtetése szerint nem érdemes olyan külföldi cégeket támogatni, amelyek összeszerelő üzemként tekintenek az országra. Az már egy másik kérdés, hogy a politikának jól jön az autógyártással való dicsekvés. Arról pedig kevés szó esik, hogy a világ autógyártása technológiai váltás előtt áll.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: Koszticsák Szilárd.
2020.09.01. 06:00
Műsorvezető:Lampé Ágnes