Műszaki berendezés hiánya is oka a sápi vonatbalesetnek
16/11/2023 16:40
| Szerző: Klubrádió
"Az ötvenmilliárd forintból átépített pályán a vasút biztonsági szintjét nem növelték. Ez megengedhetetlen!" – mondta Barsi Balázs, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke a Reggeli gyorsban a Hajdú-Bihar megyei sápi vonatbaleset kapcsán, amelyben életveszélyesen megsérült a vétlen mozdonyvezető. Egy tehervonat egy várakozó személyvonattal ütközött össze Sáp vasútállomásán szerda hajnalban. A kár tízmilliós, a balesetben többen megsérültek.
Ezeket a vonatbefolyásoló berendezéseket azért alkalmazzák, hogy az emberi mulasztás, tévedés esélyét jóval kisebb kockázatúra szorítsák vissza. "Ez a telepítés itt, az egy éve átadott pályán nem történt meg, így ezen a vonalon akár 100 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok. Mikor a mozdonyvezető hibázik – ahogy valószínűleg ebben az esetben is hibázott – akkor nincs olyan rendszer, ami ezt a hibát korrigálja. Ez azoknak a felelősségét is felveti, akik ezeknek a pályáknak az átépítését felügyelik, elrendelik és utána átveszik" – hangsúlyozta Barsi.
A vonatbefolyásoló rendszer ellenőrzi, kontrollálja a mozdonyvezető munkáját, és ha a mozdonyvezető nem figyelmesen végzi azt, akkor megállítja és mérsékli a vonat sebességét, ezzel az ütközést is elkerülheti. "Egy jól működő vonatbefolyásoló rendszer 15 kilométer per óránál nagyobb sebességű »megállj« állású jelző elhaladásánál befékezi a vonatot, függetlenül a mozdonyvezető tevékenységétől".
"A mozdonyvezető szakma súlyos létszámhiánnyal küzd, és így egyre jobban túl vannak terhelve. A tegnapi esetben annak a mozdonyvezetőnek a szolgálata, aki vélhetően hibázott, rendben volt: este 7-kor jelentkezett szolgálatba, a baleset 4:20-kor történt – mondta Barsi. - De mivel a mozdonyvezetők általában egyre túlterheltebbek, emiatt nagyon fontos, hogy azok a biztonsági rendszerek rendelkezésre álljanak, amelyek a személyi hibának a kockázatát csökkentik."
A vétlen, nagyon súlyos sérüléseket elszenvedő mozdonyvezető egy hatvanéves mozdony vezetőállásán ült, ami ütközéskor papírként gyűrődött össze, hangsúlyozta Barsi. Hozzátette, nyilvánvalóan ez is közrejátszott abban, hogy ilyen súlyos sérülést szenvedett a vezető. Fontos, hogy ütközést elnyelő zónák kerüljenek a mozdonyvezető védelme érdekében kiépítésre, és megerősítsék a mozdonyvezető fülkéjét, hogy ha mégis történik egy baleset, akkor a mozdonyvezető élete ne kerüljön veszélybe.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2023. november 16., csütörtök 08:33
Riporter: Herskovits Eszter és Selmeci János