„Köszönjük,
Reggeli gyors

"Nagyjából száz mozdonyt kéne azonnal cserélni"

25/03/2025 10:40

| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba

 | Szerkesztő: Lőrincz Csaba

A mozdonytüzek MÁV járműproblémái esetében csak a jéghegy csúcsa, a V43-asok és M41-esek közel hatvan évesek, fenntartásuk drágább, mint az új modern mozdonyoké – véli Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja.

2025. március 25. Reggeli gyors - részlet 25.03.25. Király Bence
05:54
00:00

Kigyulladt egy személyszállító vonat mozdonya Celldömölkön a Kismezői vasúti átjáróban – közölte a Kráter Önkéntes Tűzoltó Egyesület. A vonat Boba felől Celldömölk írányába közlekedett, mikor a mozdonyvezető füstöt észlelt a fülkében és megállította a szerelvényt a pályán – írja a 24.hu, hozzátéve, hogy ez egy héten belül a harmadik mozdonytűz. A tűzoltók a helyszínre érkezve porral oltókkal fékezték meg a lángokat, az utasokat leszállították.

„Valóban az történt, hogy a MÁV hálózatán, az ország három különböző pontján három mozdonytűz is történt. Az utasok személyi, vagy vagyonbiztonsága egyszer sem forgott kockán, viszont ezekkel az esetekkel kapcsolatban látni kell, hogy ezek a MÁV járműproblémái esetében csak a jéghegy csúcsa” – mondta a Reggeli gyors keddi adásában Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja. Hozzátette, ezek kisebb tüzek, általában csak a mozdonyok motortetejét, vagy a kapcsolóterét érintik, azonban ezek is azt eredményezik, hogy ezek a járművek adott esetben több hétig karbantartás miatt kiesnek a forgalomból.

Az érintett járművek (V43 és M41) közel hatvan évesek, bonyolult, a kor lehetőségeinek megfelelő elektronikai kialakítással, ami nehezíti fenntartásukat, karbantartásukat.

Arra is kitért, hogy szó volt már mozdonybeszerzésről, 115 darab modern villanymozdonyt vett volna ezek helyettesítésére a MÁV-csoport, az ötlet azonban Lázár János közlekedési miniszteren bukott meg, aki nem akart Németországgal üzletelni, noha ezek fenntartása annyival kevesebb lenne, ami bőven fedezné a beszerzésükre felvett hitel törlesztőrészleteit.

„A MÁV-csoport folyamatosan bérel ilyen-olyan, modernebbnek mondható villanymozdonyokat különböző cégektől. Ezekkel az a probléma, hogy ezekből nincs 115, ha lehet hinni Lázár János és Hegyi Zsolt kommunikációs anyagainak, év végéig nagyjából 50 darab áll forgalomba, ez egyfelől jóval kevesebb, mint amennyit beszerzett volna a MÁV-csoport, másfelől ezek a V43-asok egy részét helyettesítenék. Nagyjából száz mozdonyt kéne azonnal cserélni, és akkor nem beszéltünk a dízelmozdonyokról, amelyekre egyelőre ötlet sincsen a MÁV részéről” – összegzett Király.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. (Ha appon keresztül éri el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a beszélgetések meghallgatásához, kérjük, lépjen át a klubradio.hu-ra.) Címlapi fotó: Wikipedia

Reggeli gyors/interjú Király Bencével
2025.03.25., kedd 7:40
Riporter: Dési János