Nahalka: Nincs sok adatunk arról, hányan hagyják el a közoktatást
29/08/2023 11:30
| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba
A közoktatást elhagyva sok tanár alapítványi, esetleg egyházi iskolában helyezkedik el. Nahalka István oktatáskutató szerint a jelenség miatt azok kerülnek nehezebb helyzetbe, akik szűkebb anyagi keretekből gazdálkodnak.
Nőtt az elmúlt három évben a nem állami vagy egyházi iskolákba és óvodákba járó diákok száma. A 2022–23-as tanévben 91 ezer gyermek járt olyan intézménybe, amelyet alapítvány, más magánszereplő vagy nemzetiségi önkormányzat tartott fenn. Ez az összes óvodába és iskolába járó gyermek 7,1 százaléka volt – írja a Magyar Hang.
Ahogy arról korábban a Klubrádió is beszámolt, júliusban már 455-tel kevesebb volt a pedagógus az állami rendszerben nyár eleje óta, de a nagy távozási hullám ősszel várható, amikor a végkielégítésüket is megkaphatják a tanárok.
Nemcsak a magánoktatásban tanulók száma növekszik, hanem azon tanároké is, akik magánoktatásban helyezkednek el inkább. "Attól tartok, hogy nem nagyon lesznek pontos adataink, ilyen adatokat ugyanis nem szokott közölni a minisztérium" – mondta a Reggeli gyors keddi adásában Nahalka István oktatáskutató. Hozzátette, eseti információik vannak arról, hogy alapítványi, esetleg egyházi iskolákban helyezkedtek el azok a pedagógusok, akik a közoktatást elhagyták, és olyan esetekről is, amikor a tanár a pálya elhagyása mellett döntött.
Ami a következményeket illeti, a szakember kifejtette, a szülők társadalmi helyzetüktől függően nagyon különbözően látják, és tudják kezelni a helyzetet. Nahalka szerint ez a jelenség csak erősíti a szegregációt, a társadalmi kiválasztódást. Egyszerűbben, azok kerülnek nehezebb helyzetbe, akik alacsonyabb társadalmi rétegből érkeznek, és szűkebb anyagi keretekből gazdálkodnak.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Címlapi kép: Pixabay
2023.08.29., kedd 7:44
Riporter: Dési János