„Nem hagyhatjuk, hogy járványgóccá alakuljon az iskola, mert lassú az adminisztráció”
2/11/2020 18:15
| Szerző: Klubrádió/szg
Hivatalosan nem kapott rá engedélyt, mégis átállt online oktatásra a III. kerületi Kőrösi Csoma Sándor Gimnázium. Berczelédi Zsolt, az iskola igazgatója azt mondta: az intézményvezető felelősséggel tartozik a diákokért és a tanárokért, nem vállalhatja annak kockázatát, hogy járványgócponttá alakuljon az iskola, mert lassú, túlterhelt az adminisztráció bármilyen okból kifolyólag.
Hivatalosan nem kaptak rá engedélyt, hétfőn mégse tértek vissza sem a diákok, sem a tanárok a III. kerületi Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnáziumba – válaszolta a Telex megkeresésére Berczelédi Zsolt, az iskola igazgatója. Az iskolában a tanárok tíz százaléka koronavírusos lett.
Önhatalmúlag döntött? – kérdeztük tőle elsőként a Megbeszéljük adásában. Berczelédi Zsolt azt mondta: így van, vasárnapig nem érkeztek meg az engedélyek. Az iskolák átállása digitális munkarendre többlépcsős folyamat – magyarázta. Minden megbetegedést két helyre kell jelenteni, az egyik az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), a másik a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK). Ők egymással egyeztetnek, és az NNK tesz ajánlást az Emmi-nek, amely aztán döntés-előkészítéssel fordul az operatív törzs felé. Az operatív törzs dönt, és végül a minisztérium hoz határozatot, hogy bezáratják az iskolát, vagy átállítják digitális oktatásra.
Kiemelte: a cél az, hogy a tantermi oktatást minél tovább fenn lehessen tartani biztonságosan a jelen körülmények között is. Ezért az iskolában folyamatosan szűrést végeztek. Azonban a hivatalok nagyon leterheltek, ami érthető a járványhelyzet eszkalációja miatt. Ezt abból látják, hogy a két hatóságnak küldött bejelentésekre adott válasz lassabban érkezett. Az igazgató hat beteg kollégát bejelentett szerdán, az Emmi pénteken jelentkezett, az NNK pedig egyáltalán nem. Holott eddig a gyakorlat az volt, hogy a népegészségügy azonnal reagál, az Emmi pedig egy nap csúszással (ezért gondolja, hogy a háttérben egyeztetnek). A másik, amire felhívta a figyelmet, hogy a PCR-tesztek átfutási ideje 7-11 nap körül van. A háziorvos bejelenti, 3 napon belül a mentők kijönnek, elvégzik a tesztet, majd további 4-5 nap, amíg lesz eredmény. Ha ezt kivárja, addig átfertőződik egy iskola – fogalmazott. És az NNK kizárólag PCR-tesztek alapján tehet ajánlást az Emmi felé a zárásra vagy a digitális oktatás elrendelésére. Ők saját hatáskörben antigénes tesztet végeztek, amit viszont a hatóságok nem fogadnak el. Aztán mindenkinek pozitív lett a hivatalos tesztje is, tehát nem volt hibaszázalék, viszont ez is lassítja a rendszert.
Berczelédi Zsolt hangsúlyozta: az Emmi és az NNK közötti kommunikáció rendkívül nehézkes, akadozik, de ez nyilván nem hozzá nem értésből adódik, hanem abból, hogy olyan mennyiségű adat érkezik be hozzájuk, amit már nagyon nehezen tudnak csak kezelni. Szerinte a hatóságoknak erkölcsi kötelességük, hogy a járványban leginkább érintett igazgatókat, intézményvezetőket támogassák a döntéseikben. Ne erődemonstráció legyen, ne a bürokratikus utat erőszakolják át a rendszeren, hanem partneri együttműködés alakuljon ki, bízzanak meg az igazgatóban, aki ismeri a helyi viszonyokat és felelős döntést hoz.
Megismételte: az igazgató, aki pedagógus is egyben, tudja, hogy a gyerekek érdeke a tantermi (offline) oktatás, de vannak helyzetek, amikor az élet ezt felülírja. Bár az igazgatók mozgásterét rendeleti szinten korlátozták a járványhelyzet idejére, azért van jogszabályban rögzített egészségvédelmi kötelezettségük a diákok és a pedagógusok felé. Tehát nem vállalhatják annak a kockázatát, hogy járványgócponttá alakuljon az iskola, mert lassú, túlterhelt az adminisztráció bármilyen okból kifolyólag. Ha elterjed a járvány az intézményben, akkor az online oktatás se lesz fenntartható, mert akik kiesnek, komolyabban megbetegednek, otthonról se tudnak tanítani.
Hozzátette: a környező országokban, „amelyeket laboratóriumoknak tartunk”, sorra hozzák meg a szigorító intézkedéseket, és szerinte legalább a középiskoláknál érdemes lenne megfontolni a digitális oktatásra átállást, hogy az egészségügyet se terheljék túl és megvédjék a tanárokat is a felesleges veszélyektől. Példaként említette, hogy náluk is volt két fiatal pedagógus, akit nagyon megviselt a koronavírus.
Jelezte: talán az állami intézményekben kisebb a mozgástér, jobban központosított a rendszer. Náluk a fenntartó abszolút támogató az iskolavezetés irányába, és úgy engedik csak vissza a gyerekeket és a tanárokat is, hogy mindenkit letesztelnek.
Az Emmi hétfő kora délután a Telex kérdésére megerősítette, hogy a Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnáziumban hétfőtől tantermen kívüli, digitális munkarendben vesznek részt. Az, hogy erre a minisztérium mikor tett javaslatot az operatív törzsnek, illetve hogy kiadták-e már az erről szóló határozatot, nem derült ki a minisztérium válaszaiból.
A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Címlapi kép: Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium / Facebook
2020. november 02., hétfő 16:45
Műsorvezető: Szénási Sándor
És még valami:
A Klubrádió elindult Az Év Honlapja 2020 versenyen, amelynek egyik díja a közönség szavazatától függ. Kérjük, szavazzon ránk! Ezt az alábbi képre kattintva teheti meg.
Ha úgy döntött, támogat minket, akkor a verseny oldalára jutva, a jobbra fent látható kék gombra kell majd kattintania – mellette látszik, hány szavazatnál tartunk.
Ez is egy apró segítség a Klubrádiónak. Köszönjük.