Nem ostobaságból, aggodalomból hagyták úgy a Déli alagútját
19/06/2019 17:09
| Szerző: Klubrádió
Nagyon megy a fejvakarás egy ideje a MÁV-nál, hogy mi legyen a jövőre érkező új emeletes vonatok elől elzárt Déli pályaudvar alagútjával, de egyelőre nem mernek döntést hozni. Ma sem tudni ugyanis, mi lesz a budai főpályaudvar sorsa, és így beletenni több milliárdot saját, és nem uniós pénzből, senki nem akar – mondta Magyarics Zoltán, a RegionalBahn szerkesztője.
Nem arról van szó, hogy hülyék ülnének a MÁV-Startnál, és ezért rendeltek olyan új emeletes vonatokat, amelyek nem férnek be a Déli pályaudvar alagútjába, a méretkülönbségekkel tisztában voltak a társaságnál, amikor leszerződtek a 40 darab hatrészes Stadler KISS motorvonatra – mondta Magyarics Zoltán, a RegionalBahn nevű internetes oldal munkatársa. A vasúti blog szerkesztője szerint a Gellért-hegy alatti pályaszakasz átalakításáról – ami lehetővé tenné az emeletes vonatok áthaladását – valójában azért nincs még döntés, mert nem tudni, mi lesz a Déli pályaudvar sorsa.
A pályatest süllyesztését, ami több milliárdos összeg, addig senki nem akarja bevállalni, amíg a Déli sorsa bizonytalan. Elég régóta ment, és megy most is a fejvakarás az ügyben, mert stratégiai kérdés, mire akar a vasút költeni. Ehhez azt is érdemes tudni, hogy a Déli alagútjának módosítását saját pénzből kellene megoldani. Ez azért lényeges, mert az infrastrukturális költségvetésre jellemző, hogy a vasútnál uniós pénz nélkül lassan egy budiajtót sem lehet lefesteni – tette hozzá.
A Déli pályaudvar sorsa évek óta bizonytalan, 2015-ben, miután a 160 éves alagút mellett omlani kezdett a támfal, felvetődött a vasúti végpont felszámolásának lehetősége. Több ötlet is született, szóba került az egész állomás lebontása, a parkosítás, és az is, hogy kórházat vagy sportközpontot építenek a helyére.
Tavaly azonban, a Déli jövőjéről szóló konferencián Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség államtitkára arról beszélt, a vasút kiemelt főpályaudvara Budapesten, a legjobb megoldást ezért kellő vizsgálatok és sok párbeszéd után kell megtalálni. Fónagy János, a Miniszterelnöki Kormányiroda államtitkára is azt hangsúlyozta, a vasútnak elsőbbsége van a közösségi közlekedésben, a Déli pedig fontos vasúti létesítmény. Pokorni Zoltán, a XII. kerület fideszes polgármestere ugyancsak védte a pályaudvart, amit szerinte nem szabad megszüntetni az elővárosi forgalomban betöltött szerepe miatt.
Az emeletes vonatok közlekedtetése a Déliből azért lényeges kérdés, mert az új szerelvények jövő nyáron valószínű a balatoni vonalon is járnának, így a nyaralók nem csak Kelenföldön szállhatnának le, illetve fel, hanem a főváros belsőbb részén is.
2019. június 19., szerda 13.00
műsorvezető: Fábián László