Kormányközelinek tartott cég is versenyben maradt a Lánchíd felújításáért
17/12/2020 19:05
| Szerző: Klubrádió/szg
A Lánchíd felújítására kiírt pályázaton két vállalat, az A-Híd és a Strabag maradt versenyben – erősítette meg a Telex értesülését Draskovics Tibor, a BKK igazgatóságának elnöke. Az A-Híd Zrt. a Híd-csoport zászlóshajója, amely több nagy beruházáson Mészáros Lőrinc cégeivel dolgozik együtt. Draskovics elmondta azt is: nem biztos, hogy az olcsóbb ajánlatot választják, mert a győztes pályázónak sok egyéb feltételnek is meg kell felelnie.
Új fejezethez érkezett a Lánchíd felújítása, megérkeztek a végső ajánlatok, az alacsonyabb 26,75 milliárd forint. Erről kérdeztük Draskovics Tibort, a BKK igazgatótanácsának elnökét a Megbeszéljük műsorában csütörtökön. Arra a kérdésre, hogy melyik a két, versenyben maradt kivitelező, először nem mondott vállalatneveket. Azonban amikor műsorvezetőnk felvetette, hogy két hírportálon két ellenkező információt lehetett olvasni, Draskovics Tibor elárulta, az A-Híd az egyik cég és a Strabag a másik.
Közölte: menetrend szerint haladnak a Lánchíd felújításának előkészítésével, úgy, ahogy ezt ősszel a városvezetés és a BKK eltervezte. Ez most fontos mérföldkő volt, ismerik az árakat, de ez nem jelenti azt, hogy automatikusan az alacsonyabb ár mellett döntenek. Még le kell folytatni bizonyos vizsgálatokat, hogy megvannak-e a szükséges igazolások, ez néhány napon belül megtörténik.
Azt is elmondta: nem pontosan ugyanarra vonatkozik a felújítás, mint a januárban eredménytelenné nyilvánított közbeszerzési eljárásnál. Felidézte: volt egy tavaly nyáron kiírt közbeszerzés, az arra beérkező ajánlatokat szeptemberben Tarlós István akkori főpolgármester elfogadhatatlannak nevezte. A novemberben hivatalba lépett új városvezetés előtt két lehetőség volt, vagy elfogadja-e a 35 milliárdos ajánlatot, amely a hídra és „még néhány műtárgyra” vonatkozott (viszont erre nem volt pénzük), vagy új pályázatot ír ki. Szerinte helyesen döntöttek, kiírták és beérkezett ez a durván 8,5 milliárddal kisebb összegű ajánlat.
A Hauszmann-terv és a Lánchíd
Műsorvezetőnk megjegyezte, hogy a gazdaságvédelmi alapból 73,6 milliárdot csoportosítottak át a Hauszmann-tervre, amelynek keretében több évtizede nem létező épületeket építenének újjá. Draskovics Tibor hangsúlyozta: amikor arról beszélnek, hogy mennyibe is kerül a Lánchíd felújítása, a főváros mindig világossá tette, bízik benne, hogy a kormány állja a szavát, és a Tarlós Istvánnak megígért, és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa által elfogadott 6 milliárdot odaadja, mert erre szükségük lenne. A főváros „ha belegebed is”, felújítja a Lánchidat, mert fontosnak tartja, a szomorú az, hogy a kormánynak más a fontos, leginkább a stadionok. Például szerdán derült ki, hogy motorsport-pályára több mint 20 milliárdot adnak. Kinek mi a fontos? A fővárosnak és a BKK-nak a szép és biztonságos Lánchíd, a kormánynak a foci és a motorsport – fogalmazott.
Bajban a BKK
Draskovics Tibor kitért arra is: nemcsak Budapest, hanem a hasonló nagyvárosok abban a helyzetben vannak, hogy fenn kell tartaniuk a tömegközlekedést, mint a járvány nélkül, de sokkal kevesebb utas használja. A költségek semmivel nem kisebbek, mint „békeidőben”, a bevételek viszont a fővárosban 26-27 milliárddal estek vissza, ez a jegybevételek 40 százaléka. Ez nagyon komoly hiány, amelyet egyéb szolgáltatások terhére pótoltak ki. Megjegyezte, például Londonban a kormány szinte természetesnek tartja, hogy ha nem is száz százalékban, de beszáll az elmaradt bevétel finanszírozásába, mert nagyon fontos közszolgáltatásról van szó, amelynél a hiány nem azért alakult ki, mert bárki rosszul gazdálkodott volna, hanem az elháríthatatlan járványhelyzet miatt.
Jelezte: bár a kormány arról beszél, hogy elvi alapon ellenzi a hitelfelvételt, az elmúlt hónapokban több milliárd euróval növelte az eladósodást, azonban az önkormányzatoknak nincs ilyen lehetőségük, mert a kormány hozzájárulására lenne szükség, de ezt a saját maguk által, fejlesztésekre felvenni akart hitelnél se kapták meg. Itt nemcsak a budapestiekről, körülbelül 3 millió ember közlekedéséről van szó, és a kormány sokféle módon segíthetne, de ahogy látja, ez addig terjed, hogy a parkolási bevételt is elveszik az önkormányzatoktól.
Visszatérve a hídfelújításra
Ahogy a 24.hu októberben megírta, az A-Híd Zrt. az Apáthy Endre nevével fémjelzett Híd-csoport zászlóshajója. Apáthy érdekeltségei már az első Orbán-kormány idején is meghatározóak voltak, és a jobboldali kötődésért sem kell messzire menni: a Fidesz-közeli szolnoki vállalkozás, az Axon Vagyonkezelő felügyelőbizottsági, majd igazgatósági tagja volt. Apáthy jobbkeze, az A-Híd vezérigazgatója, Sal László pedig – azonkívül, hogy a csoport másik cége, az Axon Lízing igazgatóságában ült – 1999 és 2004 között a Közgép vezérigazgatójaként dolgozott.
Igaz, Apáthy az MSZP-SZDSZ kormány idején sem tűnt el: vállalkozása építette például a kőröshegyi völgyhidat, akkor horribilisnak tartott összegért, 78 milliárd forintért. A Demszky-érában pedig a fővárosi önkormányzat megrendeléseinek is részese volt, így a 4-es metróvonal elkészítésének. Ahogy a portál cikkében olvasható, Apáthyt ugyan nem jegyzik a milliárdosok toplistáin, de jól lavírozik, több helyen Mészáros Lőrinc cégeivel dolgozik együtt, sőt a felcsúti milliárdos építőipari csoportjához Apáthy épp hídépítő-potenciállal járult hozzá, átadta ugyanis a V-Híd Zrt.-t. A Lánchíd felújításáért ringbe szálló A-Híd évről évre növeli a bevételeit, tavaly 48 milliárd forintnál tartott.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Címlapi kép: MTI/Szigetváry Zsolt
2020. december 17., csütörtök 17:20
Műsorvezető: Bolgár György