Nyolcszáz embert küld el az Electrolux, leépítések várhatók az autóiparban is
11/09/2019 13:45
| Szerző: Klubrádió
Megszünteti a porszívógyártást jászberényi gyárában az Electrolux, így 800 ember veszíti majd el a munkáját. László Zoltánnal, a Vasas Szakszervezet alelnökével beszélgettünk, aki azt mondta: az autóiparban is brutális leépítésekre számítanak a következő években.
László Zoltán elmondta: kedden bejelentették, hogy az iparági változásokat lekövetve az Electrolux is átalakítja gyártását, megszűnik a porszívók és bizonyos hűtőgépek gyártása is, emiatt 800 ember veszíti el a munkáját. A 800 egyfajta felső határ, a leépítések 2020. január 1. és 2020. december 31. között lesznek – tette hozzá. Nem lepte meg a szakszervezetet a hír, voltak már erre utaló jelek, csak azt nem ismerték, hogy melyik gyáregységet érinti és hogyan.
Sajnos van tapasztalatuk leépítésekről, gyárbezárásokról, ilyenkor tárgyalnak a háttérben, hogy a legjobb feltételeket harcolják ki a dolgozóknak, hogy megkapják a legmagasabb végkielégítést, és a munkáltató gondoskodjon arról, hogy legyen idejük és lehetőségük munkahelyet keresni, és igyekeznek őket összehozni más munkáltatókkal.
Szerinte részben az EU energiaminősítési szabályozása van a háttérben, 2024-től megváltoznak a szabványok. Ez nagyon sok gyártót érint, és a multinacionális vállalatok is átesnek belső változásokon, „optimalizálnak”, egyes országokban csökkentik az állások számát, máshol növelik. Magyarország számíthat arra, hogy lesznek még ilyenek. Általában nem feltétlenül a munkaerő ára mozdítja meg a termelési struktúrákat, hanem a környezetvédelmi költségek, a környezetterhelés szabályozásai. Ebben a helyzetben nem gondolja, hogy pontosan erről van szó, összetettebb a kérdés.
A piac reagál majd, a minőségromlás együtt jár azzal, ha olyan területekre érkezik a gyártás, amelyeknek az ipari kultúrája még nem éri el az elvárt színvonalat. Ezért ma már nem működik igazán jól, hogy csak elviszik egy olcsóbb országba a termelést, van viszont sok más, a Brexit okozta problémák, a trumpi szabályozás, az alapanyag-árak, a most kialakuló recesszió, amely az autóiparral indult.
Ők arra készülnek, hogy ott is várható hasonló brutális leépítés, azt látják, hogy az innovatívabb folytatás nem Magyarországra érkezik, az innovációt Nyugat-Európában és a Távol-Keleten folytatják. Magyarországon a hagyományos autóipar működik, amelynek még van átfutása, de a szakszervezet azt várja, hogy öt éven belül drasztikus változások lesznek.
Szemléletváltás jön a gazdaságban, és az alacsony képzettségű munkaerő könnyen válhat feleslegessé. László Zoltán aggódik a magyar gazdaság miatt, mert nincs gyors átképzési rendszer, se felmérés arra, hogy mely iparágak jöhetnek a távozók helyére.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Bugány János
2019.09.11. 06:45
Műsorvezető: Para-Kovács Imre