„Támogassa
Reggeli gyors

Rendkívüli közgyűlést akar a VEKE a Budapest-bérlet megszüntetése miatt

3/01/2024 14:28

| Szerző: Klubrádió

Van akkora horderejű ügy a Budapest-bérlet megszüntetése, alsó hangon több százezer embert érint mindennapjaiban, hogy méltóztassanak az ügyben törvényileg felhatalmazott emberek, Lázár János és Karácsony Gergely legalább tárgyalni róla – mondta Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke a Reggeli gyorsban. 

2024. január 29. Reggeli gyors - részlet 24.01.03. Dorner Lajos
16:36
00:00

A Budapest-bérlet március elsején megszűnik, pedig a bérlet az egyik legnagyobb vívmánya a magyar közösségi közlekedésnek. Azt teszi lehetővé, hogy bérlettel a városhatáron belül bármelyik szolgáltató járatára fel lehet szállni, tisztázta az alaphelyzetet a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, Dorner Lajos.

Tili-toli zajlott az elmúlt hónapokban, először az volt, hogy a Budapest-bérletet korlátozzák, aztán hogy nem, nem fogják korlátozni, aztán, hogy de, mégis korlátozni fogják. Karácsony Gergely december 29-én pénteken azt írta a BKK (Budapesti Közlekedési Központ), a MÁV-HÉV és a Volánbusz megállapodásáról, hogy a BKK továbbra is biztosítja a HÉV és az agglomerációs kék buszok működtetésével kapcsolatos szolgáltatásait, így továbbra is érvényes marad a Budapest-bérlet a városhatáron belül a MÁV, a HÉV és a Volánbusz járatain is. Mire a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium döntése nyomán a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága közölte, hogy mindössze 2024. március 1-ig lehet Budapest-bérlettel utazni a fővároson belül az agglomerációs Volánbusz-járatokon és a MÁV-HÉV járatokon.

Dorner Lajos
 
Dorner Lajos
 

"Ugye a Budapesti-bérlet az egyik legnagyobb vívmánya a magyar közösségi közlekedésnek. Az elődje 2005-ben startolt, maga a Budapest-bérlet, 2009. január 1-től szolgálja a közlekedők érdekeit. Ennyire régi és hasznos vívmány. Ez azt teszi lehetővé, hogy a város határain belül, aki bérletet vásárol, az bármelyik szolgáltató járatára fel tud szállni. Ezt akarják megszüntetni és szétverni – mondta Dorner Lajos. – A közlekedésért felelős miniszter, Lázár János úgy döntött, hogy a jövőben, kedves budapesti utasok, kedves agglomerációs utasok, Önöknek ez nem jár."

"Ami viszont nagyon furcsa ebben az egész sztoriban - tette hozzá –, hogy a Főpolgármesteri Hivatal is mélyen hallgat erről az egészről. Márpedig van egy kétharmados sarkalatos törvény Magyarországon, amelyik úgy rendelkezik, hogy a fővároson belüli közlekedés szervezése, a Fővárosi Önkormányzat feladata. A Fővárosi Önkormányzat, a Fővárosi Közgyűlést testesíti meg. Felszólítjuk Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy azonnali hatállyal hívja össze az ügyben a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülését. Karácsony Gergely főpolgármester úr elmulasztotta a tulajdonost és a törvény által kijelölt felelőst tájékoztatni a helyzetről." 

"Van akkora horderejű ez az ügy, alsó hangon több százezer embert érint mindennapjaiban, hogy méltóztassanak az ügyben törvényileg felhatalmazott emberek, legalább tárgyalni róla - folytatta. - Úgy tűnik, mintha valami összebeszélés és sunyogás lenne ezzel kapcsolatban. Ilyen negatív döntésre nem is emlékszünk az elmúlt évtizedekből, ami ilyen sok embert érintett volna." 

Mit tehet a VEKE, ha ez a kedvezőtlen döntés marad? "Nyilván egy civil szervezetnek a lehetőségei korlátozottak, fel tudjuk rá hívni a figyelmet, és mondjuk azt, hogy nyomás alá tudjuk helyezni az illetékeseket, hogy álljanak elő a farbával – válaszolta Dorner. – Közelednek a választások, úgy egyre érzékenyebb lesz ez a téma, és talán mindenkinek jobb lenne, ha mihamarabb elvarrnánk ezeket a szálakat, és elfelejthetnénk ezt az egész mizériát. Ha nem, akkor én azt gondolom, hogy akár erről is szólhat a választás egy része, a kormánypártok, mondjuk, főpolgármester-jelöltjének a bejelentése az egybeesik a hírek szerint a Budapest-bérlet kinyírásával. Nem irigylem azt a jelöltet, aki ilyen körülmények között lépne a színpadra."

Dorner történeti áttekintést is adott: "1970-ben váltak ki a Volánok a MÁV-ból, és most visszateszik őket. 1970 ugyanakkor a BKV megalakítása is, amibe 1972-ben került be a HÉV. Tehát ezzel az intézkedéssel, hogyha ez valóban bekövetkezik, a kormányzati közlekedéspolitikában az 1960-as évekbe megyünk vissza. Azt hiszem, hogy senki nem akarna egy teljesen szétaprózott és kezelhetetlen rendszert. Nem véletlenül jött létre akkor a Volán Tröszt, nem véletlenül jött létre akkor a BKV, és nem véletlenül jött létre 2011-ben a BKK, amely szerintünk elég jó. Ez a mi ötletünk volt. Tehát, hogy mit tehet egy civil szervezet, fölhívja a figyelmet a súlyos hibákra, meg a veszélyekre, és pozitív szakmai javaslatokkal áll elő. Szerintem ezt mi maximálisan teljesítettük. Megmondom őszintén, kinyílik a bicska a zsebünkben, hogy a 20 éves munkánkat jöjjön valaki, és csak így eltörölje."

Címlapi kép: Budapest, 2020. április 27., a Széll Kálmán téri metróálllomás mozgólépcsője. MTI/Szigetváry Zsolt

Reggeli gyors/interjú Dorner Lajossal
2024.01.03., szerda 8:12
Riporter: Para-Kovács Imre