Saját felelősségünk, hogy mennyi adatot adunk meg a My Puzzle alkalmazásnak
19/12/2023 12:01
| Szerző: Klubrádió/Ivánkai Márk
Új őrület söpört végig a Facebook-on. A My Puzzle mesterséges intelligencia alkalmazás a profilképünk alapján megmutatja, hogyan néznénk ki síelős ruhában vagy hercegnőként. Ez a program a képgenerálásért cserébe a személyes adatainkat kéri, azonban az már a mi felelősségünk, hogy ezek közül miket adunk meg – mondta Lévai Richárd közösségi marketing specialista a Reggeli gyors című műsorban.
Sokakat elért az elmúlt néhány napban a Facebook-on egy My Puzzle nevű játék, mely a mesterséges intelligencia segítségével készít egy vicces változatot a használója profilképéből. Elindításkor az alkalmazás mindössze a felhasználó nevét és a profilképét kéri el, azonban további használat során egyre több személyes adat beszolgáltatását kéri a My Puzzle. Ugyanakkor az ehhez hasonló közösségi médiás játékok legtöbbször használhatóak anélkül is, hogy a felhasználó megadná a privát adatait – mondta Lévai Richárd. A közösségi marketing specialista szerint ezek a programok könnyen kihasználhatják a felhasználók kíváncsiságát, ugyanakkor az ő felelőssége az is, hogy mennyi adatot ad meg magáról. Kérdés, hogy vagyunk-e olyan figyelmesek, hogy a játék hevében visszautasítjuk a személyes információink kiadását – tette hozzá.
Az adathalászat révén a felhasználókról olyan egyéni profilt tud készíteni jelen esetben a Meta, amely segítségével célzott hirdetéseket jeleníthet meg az adott személy feed-jében, illetve a Messenger alkalmazásban. Ez pedig azért aggályos, mivel így akár egy nemzetközi cég olcsó ajánlata is kecsegtetőnek tűnik, amíg ki nem szállítják a silány terméküket, amellyel kapcsolatban pedig már nem olyan könnyű érvényesíteni a fogyasztóvédelmi jogainkat – magyarázta Lévai. Hozzátette, az adathalászat jóval aggályosabb területe, hogy az így elkészített profilok alapján a platform célzott híreket, vagy bizonyos politikai témákat mutasson felhasználók nagy tömegeinek, így pedig a közvéleményt is befolyásolhatják ezen techóriások révén elegendő tőkével rendelkező politikai csoportok.
A profilozás kapcsán könnyen eszünkbe juthat a Cambridge Analytica botrány, amely során a cég személyes információkat szerzett nagyjából 87 millió Facebook-felhasználóról, hogy aztán politikai szempontok mentén készítsen róluk profilt, így aztán célzott hirdetésekkel lehessen őket elérni. Mindezt a felhasználók beleegyezése nélkül tette meg. Minden jel szerint a cégnek szerepe volt Donald Trump sikeres elnökválasztási kampányában 2016-ban. A botrány után a közösségi médiumoknak már sokkal szigorúbban kell kezelniük a felhasználók privát adatait – mondta a szakértő.
Lévai hangúlyozta, hogy ha nem járulunk hozzá, akkor a Facebook nem rendelkezhet a személyes adatainkkal. Kérdés, vagyunk-e olyan figyelmesek, hogy a "puzzle tologatás közben" is figyelünk arra, mit is kér tőlünk egy-egy felugró ablak – összegezte a közösségi marketing specialista.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2023. december 19., kedd 8:35
Riporter: Dési János