Szabados Gábor: A Mol felfejleszti az Újpest FC-t
8/02/2024 13:00
| Szerző: Klubrádió
A Mol Nyrt. megvásárolja az Újpest focicsapatát a február 6-i bejelentés szerint. A Mol Vagyonkezelő Zrt. többségi tulajdont szerzett az Újpest Football Clubot üzemeltető kft-ben. "Ha ők elkezdik úgy felfejleszteni az Újpestet, hogy az tényleg a hírnevének, hagyományainak és a brand értékének megfelelően szerepel a magyar bajnokságban, ott lesz a vezető klubok között, akkor a piaci bevételei is jelentősen megnőhetnek." Szabados Gábor sportközgazdász volt a Reggeli gyors vendége.
A Mol szerepe most annyiban más szerep, mint a Fehérvár FC esetében volt, hogy akkor főszponzor volt a cég, most tulajdonos lett. A két klub között azonban nem közvetlen váltás történt, hanem a Mol előbb elhagyta a fehérvári csapatot, majd tavaly ősszel a csapat nélkül maradt nagyvállalatot megkereste az eladó képviselője. Szabados Gábor sportközgazdász ezt így foglalta össze: "A tulajdonosi viszony az egy jóval erősebb elkötelezettség, mint egy szponzori viszony. Tehát ilyen értelemben jóval nagyobb felelősséget vállalt most a vállalat, de nyilvánvalóan ezt is tekinthetjük egyfajta marketingpolitikának."
'A belga tulajdonos jól láthatóan nem akart túl nagy befektetéseket tenni a csapatba, középszinten működtette" - mondta Szabados Roderick Duchâtelet belga üzletemberről. Az újpesti csapat most rossz formában van, az NB I-ben a kiesés ellen küzd, de a mai napig ezt a csapatot kíséri a Fradi mellett a legtöbb szurkoló az országban, bármerre is jár. A reggeli adás után menesztették Nebojsa Vignjevics vezetőedzőt a Nemzeti Sport információja szerint, akinek a helyét a korábbi sikeredző, Mészöly Géza veheti át.
"Egészen biztos az, hogy a Mol nem azzal a céllal vágott bele az üzletbe, hogy középszinten tartsa - mondta. - Együtt láttuk azt Fehérváron, hogy főszponzorként is milyen komoly sikereket fektettek a csapatba. Itt a szurkolók elvárása az, hogy az új tulajdonos a csapatot megpróbálja egy magasabb szintre emelni. Az Újpest költségvetése nemcsak a Ferencvárostól, de még a Ferencváros után következő csapatoktól is több milliárd forinttal van lemaradva az éves költségvetés tekintetében. Ez egy több milliárd forintos befektetés lesz a Mol részéről. Itt most a Ferencvároson kívüli magyar futballról van szó, tehát a Ferencváros jelen pillanatban egy másik kategória."
Ez elég gyakori, külföldön is látunk ilyeneket, amikor egy cég úgy áll egy sportvállalat mögé, hogy a saját népszerűségét akarja növelni, saját marketing értékét keresi ebben a megoldásban, tette hozzá. - A Mol-nak az eddigi politikájába abszolút beleillik. Az, hogy pénzügyileg megtérül-e, vagyis egyszer lesz-e majd több nyeresége az Újpestnek, mint amennyit befektetett ebbe a Mol, az nagyon távol van. De ha nem is térül meg, olyan marketingértéket kapnak cserébe, amivel ez megtéríthetővé tehető. A politikai hátteret nem lehet figyelmen kívül hagyni, de ha jól csinálják, akkor ez lehet gazdaságilag is egy megtérülő üzlet számukra.
"A Mol egy tényleges piaci szereplő, és van egy olyan szándék, hogyha ők elkezdik úgy felfejleszteni az Újpestet, hogy az tényleg a hírnevének, hagyományainak és a brand értékének megfelelően szerepel a magyar bajnokságban, ott lesz a vezető klubok között, akkor a piaci bevételei is jelentősen megnőhetnek, mondta még el Szabados. - Ebben egyébként éppen a Ferencváros a leginkább példamutató, mert látjuk azt, hogy bár rengeteg állami bevétel került hozzájuk, amikor elkezdték az elmúlt évtizedben fejleszteni a Ferencvárost, azóta a piaci bevételeik is jelentősen megnőttek, akár ugye a Groupama Aréna működtetése révén, akár a nemzetközi bevételek révén és így tovább. Tehát tulajdonképpen ez jelentheti azt, hogy ha a Mol jól fejleszti az Újpestet, akkor valódi piaci bevételek is tudják tovább építeni a csapatot."
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2024.02.08., csütörtök 8:45
Riporter: Herskovits Eszter és Selmeci János