„Köszönjük
Reggeli gyors

Szalma Botond: Egy Fekete-tengeri kikötő jobb lett volna

18/07/2019 18:33

| Szerző: Klubrádió

Okos lépés lett volna a kikötővásárlás a Fekete-tengeren, mert ott jelentős magyar áruforgalom halad át, de amíg nem látjuk a számokat, nem mondhatunk biztosat a kormány trieszti üzletéről a Mahart volt vezérigazgatója szerint.

2019. július 18. Reggeli gyors / részlet, Szalma Botond (19.07.18.)
08:44
00:00

Kikötőt és logisztikai bázist létesít Magyarország Triesztben, hogy a tengerentúlra exportáló magyar vállalatok gyorsan és akadálymentesen szállítmányozhassanak, jelentette be nemrég Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A HVG forrásai szerint a magyar szállítmányozási szakma értetlenül áll a projekt előtt

Szalma Botond, a Mahart volt vezérigazgatója azt mondta: konkrétan kellene tudni, hogy melyik ez a partszakasz, és nemcsak az export, hanem az import is lényeges, ráadásul nem ismerjük az alapszámításokat. Egyébként egy 300 méteres rakpart is elég lehet a Földközi-tengeri hajók méretéhez, és a környék többi kikötője sem fogad igazán nagy konténerhajókat.

De őt inkább az érdekli, hogy ha ez tényleg olajipari terület volt, akkor benne van-e az árban a környezetvédelmi mentesítés, mert az óriási összeg lehet. Az is nagyon fontos, hogy mit szeretnének arra vinni, ezer kérdése lenne ezzel az üggyel kapcsolatban. A többi között: logisztikailag hogy érhető el, mennyire van közel az autópálya?

 
Egy kép Trieszt tengerpartjáról (forrás: a város Facebook-oldala)
 
 


Az első Orbán-kormány alatt is volt már ilyen terv, akkor Rijekát szerették volna és a szójaexportot erősíteni. A mostani kikötő mellett van Triesztben az olaszoknak is egy és a közelben Rijeka, ezek versenytársak lesznek. Ahogy azt már többször hangsúlyozta, komoly problémának tartja, hogy a kormányban nincs közlekedési szakember. „A külügyminiszter még kenhet egy kicsit több hajzselét a fejére, attól sem fog megokosodni közlekedési szempontból” - mondta Szalma Botond.

Szerinte okos lépés lett volna ez a kikötővásárlás a Fekete-tengeren, mert ott konténerforgalmat és ömlesztett áruforgalmat is lehet generálni, mezőgazdasági termékekből pár millió tonna lemegy az Al-Dunára; ő maga Constantát (Konstancát) javasolta korábban.

Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg.

Reggeli gyors 
2019. 07.18. 07:40 
Műsorvezető: Lampé Ágnes