„Köszönjük

Csaknem 20 milliót költött Facebook-hirdetésekre a kormánypárti Megafon múlt hónapban

27/05/2021 08:50

| Szerző: Klubrádió

A Facebook Ad Library magyar adatbázisa 2019 áprilisa óta létezik, azóta 162 389 szponzorált posztért összesen közel kétmilliárd forintot fizettek a megrendelők – összegezte a Telex. Az elmúlt hónap adatai alapján az látszik, hogy van tartalék kormányoldalon, a három legnagyobb reklámozó ugyanis a magyar kormány (37 millió forint), a Fidesz-közeli médiaszereplők posztjait támogató Megafon Központ (19 millió) és maga a Fidesz (15 millió). Ebből csak Rákay Philipre 9,4 milliót költöttek.

A Telex cikkében kifejtik: a Facebook Ad Library magyar adatbázisa 2019 április 15. óta létezik, vagyis a 2018-as választások előtti migránsozós őrület ebben nincs dokumentálva, de a 2019-es önkormányzati választási kampány, és az azóta történtek (különös tekintettel az elmúlt pár hétben megjelent, Karácsonyt Gyurcsánnyal összemosó videókra) már elég részletesen.

Az összesített top 10 így néz ki:

1. Magyarország kormánya, 283,8 millió
2. Fidesz, 141,6 millió
3. Ezalenyeg.hu, 86,4 millió
4. Európai Parlament, 62,1 millió
5. Momentum Mozgalom, 47 millió
6. Nyugati Pályán, 42,6 millió
7. Dobrev Klára, 28,9 millió
8. Demokratikus Koalíció, 24,4 millió
9. Jobbik, 23,4 millió
10. MSZP, 21,5 millió

Pártonként elég nehéz összegzést végezni, mert pártok, politikusok, propagandaoldalak és kormányzati oldalak is keverednek. (Például a Nyugati Pályán például az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének oldala). Kormánypárt és ellenzék összevetésében elmondható, hogy az előbbi költött többet, de ellenzéki oldalon is – összesítve – százmilliók jutottak erre a célra.

Az elmúlt hónap (egészen pontosan április 25. és május 24.) adatai alapján az látszik, hogy van tartalék kormányoldalon, a három legnagyobb reklámozó ugyanis a magyar kormány (36,8 millió forint), a Fidesz-közeli médiaszereplők posztjait támogató Megafon Központ (19,3 millió) és maga a Fidesz (14,9 millió). A Megafon csak Rákay Philip volt műsorvezető és M1-intendáns tartalmaira 9,4 milliót költött, míg összehasonlításul a miniszterelnök-jelöltségre pályázó Dobrev Klára által megosztott tartalmakat 3,7 millióból reklámozták.

Eltérő taktikák jelennek meg a hirdetések számában, ugyanis az ellenzéki propagandaoldalként kategorizálható Ezalenyeg.hu (a múlt hónapban 8,1 millió forint) és a kormánykritikus cikkeket szemléző Erosito.hu (ebben az időszakban 14,1 millió) sok posztot hirdet, egyet-egyet kevés pénzért, míg a kormányoldalon kevés tartalmat reklámoznak sok pénzből. Számszerűsítve: a Fidesz egy hirdetésre átlagosan több mint 2 millió forintot szánt, és Fidesz-közeli influenszereknél is másfél-kétmillió jut egy reklámra, az Ezalényeg vagy az Erősítő esetében ez a szám 10 ezer körül mozog.

Érdekességként megemlítették a Telex összegzésében, hogy az adatbázisba nem csak direkt (párt)politikai hirdetések kerülnek be, hanem közéleti témájú szponzorált posztok is, jó példa erre az Európai Parlament, vagy a Greenpeace felbukkanása a listán. De a közéleti témákkal (is) foglalkozó hírportálok fizetett posztjait is ide sorolja a rendszer. A Pesti TV-vel és az egyes műsorainak reklámjaival együtt 32 milliót költött a Pesti Srácok, ezzel kiemelkedik. A Magyar Nemzet 8, a Magyar Hírlap 6, az Origo 4, a Mandiner 3,5, a hirado.hu 2,8 milliót használt fel erre a célra. A nem kormányközeli lapok közül egyedül a 24.hu-nál találtak milliós összeget, ők 5,5 millióért hirdettek.

(Címlapi kép: Pixabay)