„Zajlik
A lényeg

Hát ezért kell ritkítani a HÉV-járatokat?

14/10/2024 13:18

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Bárkay Tamás

A Magyar Közlekedési Klub elnöke szerint 20-22 járműnek lejár a vizsgája idén és jövőre, de évente csak 4-5-öt szoktak javítani.

„Ez nem egy vis maior kérdés, tehát nem egy olyan probléma, ami egyik pillanatról a másikra alakult ki, mondjuk egy baleset okán. Itt arról van szó, hogy a HÉV-szerelvényeknek van egy úgynevezett fővizsgája, ez olyan, mint az autónál a műszaki vizsga. Egyszer a fővizsga érvényessége is lejár” – mondta az ATV-ben adásban Pongrácz Gergely, a Magyar Közlekedési Klub elnöke arról, hogy miért merült fel a HÉV-járatok ritkítása.

A probléma az, hogy feltorlódtak azok a szerelvények, melyeket a vizsga lejárta miatt ki kell vonni a forgalomból - és ez okozza a mostani vitát.

„Köztudott, hogy az új szerelvénybeszerzést már korábban lefújták, tehát onnantól kezdve lehetett volna arra készülni, hogy 2024-ben és 2025-ben 20-22 járműnek lejár ez a vizsgája, tehát ezeket be kell vinni a műhelybe, át kell vizsgálni, ha szükséges, meg kell javítani, és ezek után térhetnek vissza a forgalomba” - magyarázta Pongrácz Gergely, hozzátéve: „Ezt valamiért a Magyar Államvasutaknak, illetve a MÁV-HÉV-nek nem sikerült.”

Pongrácz hozzátette: a gondos gazda képe minimum foszladozik.

 
HÉV2
 
HÉV szerelvények a szentendrei végállomáson (Michael Krahe/Wikimedia Commons)
 

Hogy fel lehetne-e gyorsítani a vizsgáztatást, azzal kapcsolatban a szakember elmondta: közvetett információik alapján „5-6 szerelvényt szoktak évente javítani a saját MÁV-HÉV telephelyeken, emellett a MÁV-nak van további javítókapacitása, tehát elvileg ezeket be lehet vetni. Ez viszont azzal járna, hogy a további MÁV szerelvénye javítása késne, úgyhogy ez sem tökéletes megoldás, ráadásul most egy olyan akut helyzet van, hogy ha fel is pörgetik a vizsgáztatást, a jövő év elejére bizonyosan járműhiány várható.”