Jármű- és személyzethiány miatt tíz vasúti mellékvonalat bezár a MÁV
21/07/2023 15:47
| Szerző: Klubrádió
Augusztus 1-től tíz magyarországi vasútvonalon megszűnik a vasúti közlekedés – jelentette be pénteken a MÁV.
Az érintett vonalak:
- 89 sz. (Miskolc-Tiszai―) Nyékládháza―Tiszaújváros,
- 114 sz. (Fehérgyarmat―) Kocsord alsó―Csenger,
- 121 sz. Újszeged―Mezőhegyes,
- 125 sz. Mezőhegyes―Battonya,
- 38 sz. Somogyszob―Nagyatád,
- 47 sz. (Dombóvár―) Godisa―Komló,
- 78 sz. Balassagyarmat―Ipolytarnóc,
- 98 sz. Abaújszántó―Hidasnémeti,
- 103 sz. Karcag―Tiszafüred,
- 146 sz. Lakitelek―Kunszentmárton (―Szentes).
A bezárt vonalakon a jövőben vonathelyettesítő autóbuszok fognak közlekedni. "Az érintett mellékvonalakon közlekedő korszerű, légkondícionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé utasainknak" – írták.
Hozzátették, hogy bár az érintett mellékvonalakon korábban Bz-motorvonatok közlekedtek, a vonalak bezárása nincs összefüggésben a hodászi Bz-balesettel.
"A Bz-flotta valóban elöregedett, ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor – a hodászi balesetet okozó – kiegyenlítő tartály meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával. Ennek a – járművek koránál fiatalabb, többször cserélt és rendszeresen ellenőrzött – alkatrésznek a meghibásodása olyannyira ritka, hogy a magyar vasúttársaság rendszerváltozás utáni történetéből nincs is rá adat. A hiba okának feltárása alapos vizsgálatot igényel, amely jelenleg is zajlik, amint a szakemberek eredményre jutnak, arról haladéktalanul tájékoztatjuk a nyilvánosságot” – írták, hozzátéve, hogy a módváltás tervezése már a baleset előtt elindult.
A MÁV kiemelte, hogy nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az tíz mellékvonal bezárását, hanem a jármű- és személyzethiány, amelynek enyhítésére folyamatosan toborozzák a munkatársakat.
"A közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által, 2022 decemberében elrendelt teljesítmény-többlet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amellyel kapcsolatban a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz. A kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak tovább súlyosbította, így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait" – áll a MÁV közleményében.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület egy Facebook-bejegyzésben mutatta meg a bezárandó mellékvonalakat:
A Klubrádió helyszíni riportban számolt be róla, hogy a Budapest Nyugati pu. és Szeged közötti vasúti szakaszon egy héten belül már másodszor várakoztatták az utasokat, legutóbb Albertisánál. Megszólalt, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnöke, Szalay Áron, aki az alulfinanszírozottságban és a szervezetlenségben látja az okokat.
(Via Telex)