„Zajlik
A lényeg

Megszűnt a tolerancia a gyorshajtások ellenőrzésénél

7/05/2023 14:41

| Szerző: Klubrádió

Május 1-től szigorúbban veszi a rendőrség a sebességhatárok átlépését. Még többen kaphatnak bírságot.

"A továbbiakban a sebességtúllépés jogsértés esetén a jogsértést feldolgozó ügykezelő rendszer a mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét" – válaszolta a Vezess kérdésére az ORFK.

Ezzel azt az információnkat tette hivatalossá a rendőrség, hogy május 1-től nincs többé a korábbi ráhagyás a traffipaxok által kiírt sebességre. Azaz innentől alacsonyabb sebesség elérése után kapnak bírságot a gyorshajtók.

Az évtizedek óta követett gyakorlat megváltoztatásával tulajdonképpen a hatályos jogszabályok szerint jár el a rendőrség mostantól. A mérésügyről szóló törvény ide vonatkozó fejezetének "a hitelesített mérőeszközök használatáról szóló" bekezdése szerint ugyanis "a hitelesített mérőeszközt – az ellenkezője bizonyításáig – úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája".

Ennek ellenére régóta "hozzááadott" valamennyit a traffipaxok által kiírt sebességadathoz a rendszer. A traffipaxok hibahatárának hívott eltérés 100 km/órás sebességig 3 km/óra volt, míg felette 3%-os eltérést toleráltak. Ez azt jelenti, hogy valójában nem 50 vagy 60 km/óra, hanem 53, 63, 93 km/óra volt a megengedett sebesség – magyarázta a Vezess újságírója.

Persze ennél sokkal nagyobb gyorshajtás is megúszható azokon a szakaszokon, ahol a szabályszegést követően nem állították meg az autóst és az objektív felelősség elve alapján bírságoltak. így akár 150-es tempó mellett sem kaptak bírságot a sztrádán száguldó járművezetők (a 130-as korlátozás ellenére), mert például 154-re volt állítva a műszer.

Innentől változik ez a helyzet, ezt erősítette meg az ORFK a lap kérdésére. "A mérőeszköz által adott érték további korrekció nélkül veendő figyelembe" – írták az idézett jogszabályrészre hivatkozva. Sőt, a rendőrség szerint "szükséges kiemelni továbbá, hogy ez az álláspont igazolódik a bírói gyakorlatban, illetve a szintén kötelező hitelesítésű mérőeszközök közé tartozó légzési alkoholmérők használatához kapcsolódó gyakorlat is ezt a jogi megalapozottságot erősíti".

"Ez nem jelenthet más, mint az 50-es táblánál az 51 km/órás sebességgel haladók bírságát" – mondta megkeresésünkre Janklovics Ádám, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd. Szerinte ugyanakkor sántít az alkoholszondás hasonlat, ott ugyanis megkérdezik az autóst, hogy elfogadja-e a műszer által mutatott eredményt, miután belefújt. Ha nem, akkor második kör következik vizeletmintával és vérvétellel.

Janklovics szerint egyébként az egyre modernebb gépjárművek digitális műszerei pontosabb számot mutatnak a vezetőiknek a korábbiaknál, viszont felhívta rá a figyelmet, hogy Magyarországon 15 év a személyautópark átlagéletkora, vagyis rengeteg 15-20-25 évnél idősebb közlekedik a forgalomban. Márpedig életszerű azt feltételezni szerinte, hogy ezen autók vezetése közben hiába mutat 50 km/órát a mutató, vagyis legjobb tudása szerint szabálykövetően vezet az autós, ám mégis előfordulhat, hogy 51-52-53 km/órával méri be őt a traffipax.

"Ilyenkor meglehetősen egyoldalú a rendszer, ugyanis a rendőrség adatával szemben kellene bizonyítani az autósnak, hogy szabályosan, 50-nel ment. Márpedig ezt nem tudja bizonyítani. Ráadásul azt sem tudhatja biztosan, hogy valóban 51-52-53-at mért a traffipax, mert nincs hozzáférése a műszerhez" – fogalmazott az ügyvéd.

Ahol továbbra sem állítják meg a gyorshajtókat, ott megmarad az elvi lehetősége a sebesség túllépés megúszásának. Hiszen 100 km/óra alatt plusz 15 km/óráig, míg 100 km/óra felett 20 km/óráig nem az objektív felelősség elve szerint jár el a rendőrség. Vagyis autópályán példádul 150 km/órával is elkerülhető elvben a bírság saját autóval.

Fokozott ellenőrzés az utakon - Berettyóújfalu
 
 Fokozott közúti ellenőrzés az egyik helyszínen Berettyóújfaluban a Népliget utcában 2021. március 9-én. Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) Seatbelt elnevezésű programjához csatlakozva az úgynevezett passzív biztonsági eszközök használatát figyelik országszerte a rendőrök. Az egyhetes akcióban elsősorban a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszer, valamint segédmotorosoknál és motorkerékpárosoknál a bukósisak használatát ellenőrzik. MTI/Czeglédi Zsolt
Fotó: Czeglédi Zsolt
 

(Via Vezess)