Reklámszövetség: A reklámadó káros a teljes magyar gazdaságnak
27/05/2022 15:37
| Szerző: Klubrádió
Nagy Márton, az új gazdaságfejlesztési miniszter csütörtökön bejelentette, hogy visszahozzák a reklámadót, amelyből 15 milliárd forint bevételt remél a kormány. A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei közölték: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, mert a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók már önmagukban rontják a reklámipar teljesítményét.
Azt írták, a reklámipar érti, hogy a magyar gazdaság nehéz helyzetben van és szeretne részt vállani a kihívások megoldásában, de az ágazat egyhangú szakmai véleménye szerint a reklámadó éppen a kívánatos gazdasági stabilizáció és növekedés ellen hat:
A reklámszektorban nincs extraprofit, így a különadók bevezetésének azon indoklása, hogy „extraprofit”-ra vonatkozik a reklámadó szempontjából nem releváns: a 2021-es hazai médiatorta mérete nominális értéken a covidválság után még mindig nem érte el a 2019-es szintet (0,2 százalékkal csökkent 2019-hez képest).
Továbbá a gyengülő gazdasági környezetben és az új vállalati különadók mellett bejelentett reklámadó a hazai médiaszereplők profitabilitását negatívba taszíthatja: a legnagyobb hirdetői szektorokra kivetetett extraprofitadók (bank-, gyógyszer-, energia-, távközlési iparágak és kereskedelmi láncok stb.), illetve az általános dekunjukturális helyzet, az elszabaduló infláció és a bizonytalan piaci kilátások biztosan a hirdetési büdzsék jelentős csökkenését eredményezik, csökkentve az amúgy sem erős pénzügyi eredményeket felmutató reklámipar megadóztatható árbevételeit, vagyis az extraprofitot nem termelő kommunikációs iparág többszörösen szenvedi el a tervezett intézkedések káros hatását.
Kiemeltkék: a reklámadó nemcsak a kommunikációs iparágra, hanem a teljes magyar gazdaságra káros hatással bír, mivel a reklám a gazdaság motorjának hajtóereje: ahogy az MRSZ reklámgazdasági hatástanulmánya egyértelműen kimutatta, minden reklámra elköltött 1 forint 10 forinttal növeli a magyar gazdaság teljesítményét, azaz ennyivel járul hozzá a GDP-hez.
A Magyar Reklámszövetség a kommunikációs iparág más szakmai szervezeteivel együtt 2014 óta, a reklámadó koncepciójának felmerülésének kezdetétől egységesen fejezte ki a tiltakozását a különadóval szemben. 2019-ben, a reklámadó felfüggesztésekor üdvözölték a kormány döntését és azt remélték, hogy a felfüggesztési időszak végeztével a reklámadót végérvényesen kivezetik.
Az MRSZ és a társszervezetei most is – ahogy korábban is jelezték – elkötelezettek a magyar gazdaság stabilitásának előre mozdításában és a magyar piacon működő médiavállalatok, kreatív ügynökségek, hirdetők, piackutatók stb. számára az azonos versenyfeltételek megteremtésében és nyitottak az együttműködésre a kormánnyal, szakmai egyeztetésre, hogy támogassák a jogalkotói célokat – olvasható a közleményben.
(via 444)