„Köszönjük
A lényeg

Telex: Kína építheti a Budapestet elkerülő és az új ferihegyi vasútvonalat

27/04/2024 10:58

| Szerző: Klubrádió

Magánvasút jöhet, amely a reptér és a Nyugati pályaudvar illetve a Rákosrendezőre tervezett "mini-Dubaj" járna a Telex értesülése szerint. Ez és a V0-s összesen több száz milliárdos beruházást jelentene.

Cikkünk frissült.

Két vasúti beruházást, a régebb óta tervezett, Budapestet elkerülő V0-s körgyűrűt és a belvárost a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérrel összekötő vonalat is a kínaiak építenék, kínai hitelből és technológiával – értesült a Telex.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a héten pekingi látogatásán nem jelentett be konkrétumot, ugyanakkor elmondta, megállapodás született arról, hogy újabb magyarországi vasúti fejlesztéseket vesznek fel az Egy övezet, egy út kínai kezdeményezés infrastrukturális projektjeinek listájára. "Megnyílik a lehetőség, hogy külső finanszírozással, gyorsan és hatékonyan tudjuk modernizálni, fejleszteni Magyarország vasúti hálózatát" – mondta a miniszter. A beruházások méretét tekintve az összköltség több száz milliárd forint lehet – írja a lap.

Az elmúlt években egyre több, elsősorban az elektromos autó- illetve akkumulátoriparral összefüggő beruházás érkezett Magyarországra. Ahhoz, hogy az ország különböző részein gyártott termékeket eljuttassák Európa többi országába szükség van a szállítási lehetőségek, az infrastruktúra fejlesztésére. A Nyugat-Európai exporthoz főleg az ország kelet-nyugati vasúti összeköttetésének fejlesztésére lenne szükség. Erre jó lehet a fejlesztés alatt álló Déli Körvasút vagy az egyelőre csak a tervezőasztalon létező V0-s vasúti elkerülővonal.

A csütörtöki kormányinfón a reptér állami visszavásárlásával kapcsolatban Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter arról beszélt:

„Mind a »gyorsforgalmi út« teljes felújítása, mind pedig a gyorsvasúti kapcsolat kiépítése feltétlenül szükséges, és ez nem csak állami forrásból valósulhat meg, és ilyen jellegű tárgyalások zajlanak is. Százmilliárdos, több száz milliárdos beruházásokról van szó. Van olyan, amit piaci alapon is meg lehet csinálni, ez főleg a vasútra igaz.” – idézte az Indóház Vasúti Szaklap (IHO).

Az IHO szerint Szijjártó bejelentéséből és Gulyás válaszából könnyen lehet arra következtetni, hogy Kína valósítaná meg a két beruházást, ami egybevág a Telex értesülésével.

A lap forrása szerint a ferihegyi gyorsvasút a problémásabb projekt, mivel az nem illeszkedne a meglévő vasúti hálózatba, hanem egy teljesen különálló vonal jönne létre. Ez nem válna a tömegközlekedés részévé, elkülönített pályán, külön tartifával működne és felváltva járna a reptérről a Nyugati pályaudvarra, illetve a Rákosrendezőn tervezett mini-Dubaj városnegyedbe.

Frissítés (2024.április 27. 13:50):

Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt, volt közlekedési államtitkár a Facebookon reagált a Telex és az IHO értesüléseire: szerinte "teljes, totális tévút lenne a kínaiakkal építeni a tömegközlekedési rendszertől elkülönített reptéri expresszvonatot Ferihegyre".

Egyrészt, mert kész terv van építési engedéllyel arra, hogy a vasúti hálózatba bekössék a repteret – amit uniós forrásból kellene megvalósítani. Másrészt "Budapestet nem szabad Kína játszóterévé tenni".