„A fekete hattyú egy gonosz dög”
26/07/2019 20:51
| Szerző: Klubrádió
Fontos a sztori zenénél és festménynél is Nemes-Takách Kata színésznőnek, aki szeret rendszeren belül improvizálni és legelső, legerősebb komolyzenei élménye Csajkovszkijtól A hattyúk tava.
Csajkovszkijtól A Hattyúk tava, az „unalomig ismert rész” - ennyire van képben a komolyzenével Nemes-Takách Kata, aki nagyon kicsiként néptáncosnak készült, aztán a Balettintézetbe járt előkészítőre, csakhogy 11 évesen kiderült egy betegsége, és az ízületei miatt nem folytathatta a táncot. De a Hattyúk tava szerinte egy kislányálom.
A szinkronszínészként, díszlettervezőként, jelmeztervezőként is dolgozó Nemes-Takách Kata koncerten egyébként nem hallotta Csajkovszkij művét, viszont kapott egy nagyon ronda kis papírfüzetet, amelyhez volt kazetta, és miközben hallgatta, olvasta a történetet, ami neki fontos, ahogy egy festménynél is. Salvador Dalí képeivel is úgy volt, hogy előbb szerette a Gondolatok és adomák című könyvet, mint a műveit. „Én ilyen korlátolt teremtés vagyok, nekem kell a sztori” - mondta.
Ahhoz viszont nagyon lázadónak kell lenni, hogy az ember tudja, mi a sztori, de mégis mást képzel mögé, miközben hallgatja: „nem erről szól, hanem arról, hogy a fekete hattyú egy gonosz dög”. Az izgalmas szerinte, ahogy a világnak hogy van köze a művészethez. Képzőművészeti egyetemen végzett a balettintézet után, és a művészettörténet-államvizsgáján nagyon sokat számított, hogy a földrajz és a történelem hogyan függ össze a művészettörténettel, erre talán kicsit későn is érzett rá.
Nemes-Takách Kata azt vetette fel, hogy a zene talán a lélekre hat inkább, mint az agyra. Bubnó Márk szerint ez nagyon egyénfüggő, a zenészeknél is óriási kérdés, hogy kinek zenéljenek, annak, aki tanulta és értőn hallgatja, vagy annak, aki nem (nyilván utóbbiak vannak többen).
A Momentán Társulatról, amelynek állandó tagja, azt mesélte: az improvizáción belül ördögfióka volt (fekete hattyú), mert sokkal jobbnak tartja azokat az improvizatív előadásokat, ahol a közönségtől kap egy mondatot, egy szituációt, például, hogy „Ne haragudj, drágám, de anyám hozzánk költözik”. Szabálykövető embernek tartja magát, aki szeret rendszeren belül improvizálni - tette hozzá.
A beszélgetést a cikk elején, a lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2019. július 26., péntek 15:00
Műsorvezető: Bubnó Márk