"A hasznos térbe nyúlna egy teherautó akkumulátora"
22/01/2024 11:30
| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba
Az elektromos autóknál elterjedt lítium-ionos akkumulátorok energiasűrűsége jóval alacsonyabb, mint a fosszilis üzemanyagoké, ezért a nehézgépjárművek esetében a hidrogén és képzett vegyületei hasznosabb alternatívák lehetnek, de a technológia még fejlesztésre szorul – véli Pletser Tamás, az Erste Befektetési zrt. olaj- és gázipari elemzője.
Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Mol, a Volánbusz, a MÁV és a Waberer’s a hidrogénmobilitás fejlesztése érdekében – írta meg a Portfolio, hozzátéve, hogy a vállalatok a jövőben közösen vizsgálják a zöld, megújuló hidrogén előállítási lehetőségeit, logisztikáját és közlekedési célú hasznosítását. A vállalatok egyeztetik fejlesztési terveiket, összehangolják pályázati projektjavaslataikat, és közösen dolgoznak ki koncepciókat a hidrogén üzemanyagcellás közlekedés elterjesztésére, valamint az ehhez kapcsolódó infrastruktúra kiépítésére.
Ez felveti azt a kérdést, hogy mi várható a Magyarországon egyre nagyobb számban tervezett akkumulátorgyárakkal.
"A zöldítésnek egyik megoldása lehet a zöld hidrogén, de a tapasztalatom az, hogy az olajcégek ezt a technológiát nem különösebben kedvelik, mert ennek hatásfoka rendkívül alacsony" – mondta a Reggeli gyors hétfői adásában Pletser Tamás, az Erste Befektetési zrt. olaj- és gázipari elemzője, hozzátéve, hogy egy kilogramm elektrolízissel, vagyis vízbontással gyártott hidrogén előállítási költsége négy-hatszorosa annak az energiának, amit földgázból lehet kinyerni. Megjegyezte, a Mol e projektje is viszonylag kis üzemet takar ahhoz képest, hogy a vállalat egyébként mennyi hidrogént állít elő fosszilis technológiával.
Ez – Pletser szerint – minden valószínűség szerint megváltozik abban az esetben, ha a kevésbé környezetkárosító technológiában áttörést érnek el.
A projektben érintett cégek mind nagy tömegű gépekkel dolgoznak. Ezzel kapcsolatban a szakember elmondta, a hidrogén, mint üzemanyag ezek esetében azért is inkább lehet hasznos, mert az elektromos autóknál elterjedt lítium-ionos akkumulátorok energiasűrűsége jóval alacsonyabb, mint a benziné, vagy a dízelé. A nagytestű gépjárműveket csak úgy lehetne akkumulátor meghajtásúvá tenni, ha a hasznos tér egy részét feláldozzák.
A hidrogén és az abból képzett vegyületek, mint a metanol (CH3OH), vagy az ammónia (NH3) a szakember szerint sokkal inkább megoldást jelenthetnek az Európai Unió által is elvárt zöldítésre. A hidrogén előállítása azonban másfajta függést jelent. Míg az akkumulátorok esetében ritkaföldfémekre van szükség, az elektrolízishez főleg a platinacsoport elemeit (palládium, irídium, platina) használják katalizátorként.
Jelenleg a legnagyobb problémát a hatásfok jelenti. Pletser szerint az EU azzal tudna a leginkább segíteni, ha a fejlesztést felpörgetné.
2024.01.22., hétfő 7:43
Riporter: Szénási Sándor