A szocialista könnyűzene margójára
27/02/2021 09:34
| Szerző: Klubrádió/Timár Ágnes
A pénteki Ötösben Gálvölgyi János Victor Máté zeneszerzőt köszöntötte születésnapján; majd Ignácz Ádám zenetörténésszel beszélgetett a szocialista könnyűzenéről.
Victor Máté elmondta a műsorban, nem nagyon törődik az idő múlásával, kevésbé foglalkozik közéleti kérdésekkel, napi gondokkal, inkább igyekszik „jól tartani” magát, sokáig alszik például. A műsorvezető kérésére múltidézésre indultak, amelyből kiderült, hogy Victor Máté eredetileg hegedűművésznek készült, volt vokalista is, és csak később lett az akkori közrádió zenei szerkesztője.
Varsóban tanult zeneszerzést 1968-ban, így aztán lengyelül is remekül beszél, most is olvas lengyelül könyveket.
A zeneszerző mesélt egy kevésbé ismert oldaláról is. Színészként ugyanis nem csak a sokak által ismert és szeretett István, a király rockoperabeli feltűnésével dicsekedhet, korábban is játszott prózai szerepeket is tévéjátékokban. Mint mondta a műsorban, ennek az lehetett az oka, hogy abban az időben a hosszú hajával és szakállával egy különleges figurának tűnhetett.
Victor Máté mesélt arról az időszakról, amikor ellenőrzés alatt tartották a munkájukat, és hogy mindig azon volt a legnagyobb hangsúly, hogy a rádióban mi szólhat.
Később az Artisjus Szerzői Jogvédő Egyesület elnöke lett, így erről a tisztségéről és feladatáról is felelevenítette az emlékeit. És persze arról is beszélt, hogy ma hogyan néz ki a zenei jogvédelem itthon.
Victor Máté hozzátette, csendesen telnek a napjai, betartva a karantén kötelezettségét, nemigen találkozik másokkal, de ezt a nyugalmat sokszor élvezi. Új szenvedélye pedig a főzés. Még kedvenc saját fejlesztésű ételéről, a partizán levesről is mesélt.
Slágereket nem lehet megtervezni
A műsor folytatásában Ignácz Ádám zenetörténésszel Gálvölgyi János valamelyest ott folytatta, ahol Victor Mátéval abba hagyta. Ugyanis azt vizsgálták, hogy az előző rendszerben, hogyan változott az egyes évtizedekben a könnyűzene. Megvizsgálták, hogy volt-e úgynevezett szocialista populáris zene, vagy csak zene volt, amely építkezett a múltból, illetve a külföldről beszivárgott táncdalokból.
Az ötvenes évekről elmondta Ignácz Ádám, hogy nem csak ellenőrizte a hatalom, hogy milyen zene kerülhet a nép elé, de lényegében meg is íratta a dalokat, amelyeket hallani akart. Ez a kísérlet azonban nagyjából Sztálin halálával egy időben véget is ért, mivel rájöttek, hogy tervező asztal mellett nem lehet slágereket írni. A szándék azonban az ellenőrzött, és a megfelelő ideológiát képviselő dalok előnyhöz juttatására persze nem tűnt el teljesen. A hatalom bevonta a népzenét is, amelytől már könnyen vezethetett az út a polbeathez. A zenetörténész azonban kifejtette, hogy ez a zenei irányzat, bár külföldön sikeres volt, itthon nem érdekelte a közönséget. Ekkor nyúlt bele a politika és különböző fesztiválok megrendezésével irányította a fiatalok figyelmét az Észak- és Dél-Amerikából indult, ugyanakkor az Egyesült Államok politikáját kritizáló műfajra, amely így már elérte az értelmiségi réteget. Többek között esélyegyenlőségi, jogegyenlőségi tartalmával is.
A műsort a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTVA Fotó: Zih Zsolt.
2021.02.26. 10:00
Műsorvezető: Gálvölgyi János