Egy tökös magyar legény, sosem hazudja jóra az igazságtalanságot – Cserhalmi: "Én a Fideszben, te a Katonában tévedtél."
26/11/2022 15:37
| Szerző: Klubrádió
Nagy Ervin, Jászai Mari-díjas színész, producer, akit a Színművészeti Főiskola elvégzése után rögtön szerződtetett a Katona József Színház, ahol 2020-ig társulati tag volt Játszott többek között A Hídember, az Állítsátok meg Terézanyut!, a Kaméleon, a Testről és lélekről, valamint a Kincsem filmekben. Ő volt az RTL Klubon futott A Tanár sorozat címszereplője. Az egyik legfoglalkoztatottabb férfi filmszínészünk Kadarkai Endre vendége volt a Szavakon túlban.
Genetikusan apjától örökölt igazságérzet és szabadságvágy fűti, olyan típus, hogy ha fütyülni akar, fütyül. Azonban fékek is vannak benne, sosem pofátlan. Szakmailag például sok évébe telt, amíg eljutott oda, hogy már nem annyira fontos, hogy mit fognak szólni a döntéseihez. Már leszakadt a Katonának a nagyon magas szakmai elvárásától, ahol azt érezte, hogy nincs megbecsülve. Szerinte igazából nem oda való alkat, oda túl szépfiú volt. Ugyan több helyre is hívtak, amikor végzett a főiskolán, de ő kifejezetten oda szeretett volna menni. Máté Gábor társulatához akart tartozni, mivel a színház-készítés felső kategóriájának a Katona József Színházat tartja. Azonban nem mindenki volt meggyőződve a tehetségéről, például Ascher Tamás sose bízott rá nagy szerepeket. Belül mindig érezte, hogy egyszer eljön a pillanat, hogy el kell mennie innen, és új utakat kell keresnie.
Fordulópont volt az életében, amikor nem tudta elvállalni a Szabadság, szerelem főszerepét, és nemet kellett mondania Vajnának. Hiába imponált neki, hogy Vajna András hatalmas összeget kínált a színháznak, ha kiveszik minden darabból a forgatás idejére, de nem akart kiszúrni a saját társulatával. Azt gondolta, ezt valahogy a következő évben meghálálják majd neki, de nem így történt. Ott megváltozott a szemlélete, megszűnt a maximális elkötelezettsége a Katona felé, ott hátra lépett kettőt. Ez azóta is jellemzi az életét, nem hisz százszázalékosan el semmit, B és C opciókat tart fent az életben és a szakmában is.
Nagy Ervin azt mondja, a belső órája tízből kilencszer nem csal. Ha olyat csinál, ami jó, az általában szakmai siker is, de ha nincs meg benne a megnyugvás, akkor a filmhez értő emberek, azt mondják nem volt rossz. Szerinte ez a színész halála. A Kaméleon forgatása után csalódott és ideges volt, mert ott elkönyvelte a szakma egy közepes tehetségű színésznek, és ebből a legnehezebb szabadulni. Öt évig nem is keresték, szó szerint a Terápia című filmsorozat hozta ki ebből a gödörből. Enyedi Ildikó rendező ezért is fontos ember az életében, mert fantasztikus volt újra azt éreznie, hogy valaki mindent érzékel arról, amit ő belül érez és akivel ugyanazt gondolják a jóról.
A most készülő, tíz részes Zámbó Jimmy sorozatot, amelynek egyik főszereplője lesz, élete legnagyobb kockázatának tartja. Szerinte Jimmy volt az első celeb, akinek terítéken volt az élete, és minden magyar harmincév felettinek erős képe és véleménye van róla. Ennek nehéz megfelelni az összes balhénak, az összes nimbusszal, és zsenialitással a hangjában. Azt kell elérni, hogy a nézőnek minden pillanatban legyen egy ellenérzése vele kapcsolatban, minden jelentben megutálja és megimádja egyszerre. Erős összehasonlítási alap lesz, és ha ebben nem vagy jó, azt megjegyzik, de a színész belső órája azonban jót súg.
Nagy Ervin versenyző alkatnak tartja magát, talán a sport múltjából is adódik, hogy nem feszül rá dolgokra, de ha éles helyzet van, nagyon is észnél van. Rengetek energiájába kerül a versenyhelyzet, de amikor ott van, nem tudja, mi történik és mit csinál, de az lesz a vége, hogy jól teljesít. Az életben azonban kerüli a versenyhelyzeteket, mert annyiszor van ilyen helyzetben, hogy ott inkább nyugalmi zónákat próbál létrehozni. Azt mondja, a színház a legnehezebb műfaj, mert ott kiállítanak az igazság deszkájára, és talán az egyetlen hely ebben az országban, ahol nem lehet hazudni.
Hisz az energiamegmaradásban, az élet igazságosságában, közügyekben is ezért tevékenykedik. Egyáltalán nem fél attól, hogy megüti a bokáját, megtanulta magát is megvédeni. Ugyan a szakmától várt volna szolidaritást, amikor a Fidesz frakcióvezetője, Kocsis Máté „zaklatószínházakról” szóló beszéde után ő hevesen megvédte a szakmát, de senki nem lépett mellé. A színész szerint ő túlélési technikákban kiváló, nem sikerült levadászniuk, mert nem ér el hozzá, csak a jóra koncentrál, abból töltekezik. Az kétségtelen, hogy körön kívül van, ami ki is van mondva. Abszolút politikai bűntető kampány folyik ellene, ezért háttérbe szorult, de amíg őt nézik az RTL-en másfél millióan, addig nem aggódik.
Nincsenek példaképei, de Cserhalmi György férfi karizmája és erejét elismeri. Számára kiállásban, igazságmondásban elsők között van a hazai színházi palettán. Egy véletlen találkozáskor azt mondta neki Cserhalmi: „Én a Fideszben, te a Katonában tévedtél!”. A színész szerint ő több személyiségből lehet összerakva, mert mindig is szimpatikus volt neki ez a „tökös magyar legény” mentalitás. Aki beismeri, ha téved, és elképzelhetetlen, hogy jóra hazudja az igazságtalanságot, nem hajlik meg. Reméli, hogy ezt a fajta férfierőt és tempót, lovagi eszményt a nagy oroszlánok után a fiatalabb generáció is tovább viszi. Lengyel Tamásban és Molnár Áronban látja ugyanezt a szemléletet, ők is a nagy eszmékben hisznek, amiket nem engednek el akkor sem, ha az élet és a politika mást diktál.
Nézze vissza a beszélgetést, a Klubrádió YouTube-csatornáján!
Szavakon túl
2022. november 20., vasárnap 13.00
Műsorvezető: Kadarkai Endre