„Köszönjük
Reggeli gyors

Félő, hogy nem az e-autók lesznek olcsóbbak, hanem a benzinesek drágábbak

5/12/2024 10:32

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Vikár Anna Flóra

Bár sokan abban reménykedtek, hogy egy idő után az e-autókat olcsóbban tudják majd előállítani, jó eséllyel a hagyományos autók is felzárkóznak árban, mert a gyártók a kibocsátás miatt kiszabott büntetéseket jobb híján a vásárlókra terhelik. Zách Dánielt, a Telex szakújságíróját kérdeztük a Reggeli gyorsban.

2024. december 05. Reggeli gyors - részlet l Zách Dániel 2024.12.05.
13:25
00:00
Már több mint egy éve mondják, hogy válság van az autóiparban, hallani híreket arról, hogy Kínában és Európában is milyen sok elektromos autó áll a gyártóknál, mert egyszerűen nincs kinek eladni azokat, hogy az akkumulátorgyáraknál leépítések vannak. A 24.hu csütörtökön épp arról számolt be, hogy a debreceni BMW-gyár eredetileg tervezett három helyett csak két modell-sorozat gyártását tartja Magyarországon.

Úgy tűnik, átgondolták, akarnak-e a parkolóba gyártani és hát nem – kommentálta utóbbi hírt röviden Zách Dániel, a Telex szakújságírója a Reggeli gyorsban.

Eközben szerdán az Energiaügyi Minisztérium büszkén jelentette, hogy Magyarországon már 68 ezer tisztán elektromos hajtású autó kapott zöldrendszámot, ami 2020 elejéhez képest kilencszeres növekedés. Részben ennek köszönhetően a közlekedés károsanyag-kibocsátása pedig a korábbi évek folyamatos növekedése után 2023-ban 7 százalékos csökkenésbe fordult.

A kliencszeres növekedés négy év alatt valóban jól hangzik, de ezt érdemes más adatok kontextusában nézni. Magyarországon 4,2 millió személyautó van forgalomban, ebből 68 ezer az e-autó. Az alacsony bázisadathoz képest valóban látszik egy megugrás, ami természetes és szerepe van benne az állami elektromos autós pályázatnak is – mondta Zách.

A károsanyag-kibocsátás csökkenése mögött az állhat Zách szerint, hogy a régebbi, rosszabb besorolású autók közül valamennyi már kiállt a forgalomból. Egyébként fontos cél lenne, hogy a járművek legöregebb, legtöbb károsanyagot kibocsátó 20 százalékát cseréljék le, legalább valamennyivel fiatalabb használt autókra. Ezeknek a tulajdonosai engedhetik meg maguknak a legkevésbé, hogy váltsanak – ehhez érdemes lenne tehát célzott támogatást kitalálni. 

A fent említett állami támogatás mást céloz, abban 2,8 és 4 millió forintos hozzájárulást jelent, a programra 30 milliárdos keret volt, ebből még 10 milliárd maradt, amire jövő év márciusáig lehet pályázni. Egyelőre ötlet szintjén, de felmerült, hogy a lehetőséget kinyissák a családoknak, illetve a használt autókra is.

Azt érdemes ugyanis tudni, hogy a hazai új autó piacon mindössze 30 százalék a magánvásárlások aránya és jellemzően az elektromos opcióknál olcsóbb autók a népszerűek – hívta fel a figyelmet Zách.

Ráadásul, a nemzetközi tapasztalatból látható, hogy amikor a támogatási programok kifutnak – a németeknél ez megtörtént költségvetési okokból és várhatóan a franciáknál is ez történik hamarosan – visszaesik a kereslet.  

Ennek egész egyszerűen az az oka, hogy még nem sikerült elérni az árparitást a belső égésű motoros autók és az e-autók között, vagyis, ugyanannyi pénzért nem kapnak az emberek azonos felszereltségű, azonos méretosztályhoz tartozó villany járművet, mint ha a hagyományos, benzines verziót választják. Bár sokan abban reménykedtek, hogy egy idő után az e-autókat tudják majd olcsóbban előállítani, jó eséllyel az árparitást inkább úgy fogjuk elérni, hogy a hagyományos autók drágulnak majd, mivel egyre szigorúbb, a károsanyag kibocsátásra vonatkozó előírásokat kell betartania a gyártóknak, az átlépésért kiszabott büntetést pedig jobb híján beépítik az árakba – magyarázta Zách.    

Egy másik, gyakran felvetett probléma, hogy van-e elég töltőállomás. Zách szerint ebben az a nehéz, hogy tyúk vagy tojás probléma: akik töltőoszlopot telepítenének azoknak nem éri meg, hiszen nincs az adott környéken elég e-autó, akik viszont vásárláson gondolkodnak szétnéznek és azt látják, nincs elég töltési lehetőség.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/interjú Zách Dániellel
2024. december 5., csütörtök 8:34
Riporter: Herskovits Eszter és Selmeci János