Földön, vízen? Levegőben!
18/11/2023 07:34
| Szerző: Kerekes Borbála/Klubrádió
Hogy miért építenek meg egy irányítótornyot fentről lefelé? Melyik állat a legyakoribb utas a repülőgépeken? Mennyit csökkent az elmúlt évtizedekben a repülők zaja és környezetszennyező hatása? A többi között ezekre a kérdésekre kereste a választ Kreszprofesszor az Élőben a városból adásában.
A műsor vendége Kránitz Balázs, a Budapesti Aeropark ügyvezetőhelyettese volt. Az Aeropark tulajdonképpen egy repülőgépmúzeum, ahol olyan kiselejtezett muzeális csemegék is megtalálhatóak, mint például a TU 154-es vagy IL 18-as.
Kreszprofesszorral a többi között a repülés biztonságáról, illetve a repülőgépek környezetre gyakorolt hatásairól, így arról is beszélgettek, hogy a repülők környezetvédelmi- és zaj jellemzői körülbelül harmadára csökkentek a 30-40 évvel ezelőttinek.
A műsor egyik hallgatója ennek ellenére épp azt hangsúlyozta, hogy a lakóhelye közelében még így is nagyon zavaró a gépek jelentős zaja.
Egy másik betelefonáló az iránt érdeklődött, hogy a "fapadosok" miért szállnak le keményebben. Megtudtuk, hogy ez nem a légitársaságtól függ, hanem az egyéb körülményektől. Például esőben vagy szélben mindig keményebben kell letenni a repülőt.
Kiderül az is, hogy egy-egy leszállás során több kiló gumi kenődik az aszfaltra a kerekekről.
Szó esett az idén 40 éves irányítótoronyról, amely egyedülállóan fentről lefelé épült, de az is szóba került, hogy a Liszt Ferenc repülőtér a világ egyik legbiztonságosabb leszállóhelye.
Az adás végén Kránitz Balázs azt is elárulta, hogy a raktérben szállított állatoknak külön befűtenek, a gépek leggyakoribb állat utasai pedig a halak.
A teljes adást a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Címlapi kép: MTI/Kovács Tamás
2023. november 15., szerda 13:00
Műsorvezető: Pető Attila