Plug-in hibrid – ha akarom, vemhes, ha akarom, nem
22/10/2023 07:08
| Szerző: Kerekes Borbála/Klubrádió
Jogos-e, hogy a plug-in hibrid autók megkapják az elektromos autóknak járó kedvezményeket, miközben sok esetben benzines autóként használják őket?
Sokan azért fordultak a vegyeshajtású autók felé, mert bár drágábbak, mint a benzines autók, a fogyasztásuk mégis kevesebbe kerül. Az autóipar célirányosan úgy is fejlesztette ki ezeket az autókat, hogy alternatívát kínáljon, hiszen az már a 2010-es évek elején látszott, hogy a dízelautók nem töltik majd be ezt a szerepet.
A probléma a plug-in hibrid autókkal kapcsolatban viszont az, hogy nincsenek kategorizálva. Kapnak zöld rendszámot, ám az elmúlt évek kutatásai szerint viszont nagyon sokan nem töltik fel a hajtóakkumulátort, ez különösképpen igaz a céges autók vezetőire. Ezeknél az autóknál tehát nem érvényesülnek a környezeti előnyök, gyakorlatilag egy benzines autó károsanyag-kibocsátásával közlekedve használják ki az elektromos autóknak járó kedvezményeket.
A változás már megkezdődött, sok városban a hibrid autóknak már nem jár ingyenes parkolás, csak a zöld rendszámú autóknak. Sok cikk jelent meg arról is, hogy az elektromos autók gyakrabban gyulladnak ki, mint a benzines autók, de Zách Dániel szerint ezt a gyakorlati statisztika nem támasztja alá. Az viszont tény, hogy egy elektromos autótüzet sokkal nehezebb eloltani. Nagyobb körültekintést igényel és több oltóanyagra van szükség. Nyugaton sok esetben merítéssel oltják el az elektromos autókban kigyulladt tüzet, ugyanis ez a módszer a legbiztosabb.
2023. október 18. szerda 13:00
Szerkesztő-műsorvezető: Pető Attila