Így autózz a pályán!
4/11/2023 08:24
| Szerző: Kerekes Borbála/Klubrádió
Autópályán közlekedni sok szempontból kényelmesebb, mint a belvárosban: nincsenek közlekedési lámpák, ha nem fogunk ki egy nyári csúcsot, egy balesetet vagy ítéletidőt, akkor jól lehet haladni és nem is kell annyi mindenre figyelni, mint a városi közlekedésnél. De épp ez a veszélye is. Belekényelmesedhetünk, lankadhat a figyelmünk a hosszú, monoton úton. Az autópályás közlekedésnél is sok szabályt kell észben tartanunk, erről szólt az Élőben a városból KRESZ-es különkiadása.
Kezdjük ott, hogy egy autópálya lehet többsávos és osztottpályás is. Sőt, gyakori, hogy leállósávval is találkozunk az autópályán, ami nem azért van, hogy tovább bonyolítsa az autópályaforgalmat: a Kőröshegyi völgyhídon nemrégiben például pont azért volt baleset, mert ott nincs leállósáv.
Autópályás közlekedésnél nem árt, ha tudjuk, hogy külön szabályok vonatkoznak arra, hogy milyen járművek hajthatnak rá, és általánosságban, illetve szakaszonként milyen sebességgel szabad közlekedniük a különféle járműveknek. Személygépkocsi utánfutóval például legfeljebb 80 km/óra sebességgel haladhat, emiatt az utóbbi időben nagyon sok büntetést szabtak ki, mert a járművezetők nem igazán ismerik pontosan ezt a szabályt.
Kérdésként felmerült, hogy szabad-e rávillogni a belső sávban előttünk lassabban haladó járműre. A válasz igen, az előzési szándék jelzésére megengedett a hang és fénykürt használata.
Volt olyan hallgató, aki nem volt tisztában azzal, hogy a leállósávot elválasztó vonal miért nem záróvonal? Ez a felfestás az úttest szélét jelzi, és bár folyamatos útburkolati jel, ennek átlépése nem tiltott abban az esetben, ha muszáj ott megállni valamilyen műszaki ok miatt.
Azt is jó tudni, hogy az autópálya tábla feloldja az előtte elhelyezett sebességkorlátozó jelzést, az autópálya tábla után megengedett sebesség már 130 km/óra.
A teljes adást a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2023. november 1. szerda 13:00
Szerkesztő-műsorvezető: Pető Attila