Át kellene gondolni a buszos csobbanóutakat
26/08/2021 10:58
| Szerző: Klubrádió/K.K.
Bár még semmit sem tudni arról, hogy a Horvátországból hazatérő turistabusz miért borult fel, a kilenc áldozatot követelő baleset visszhangja számos tanulságot hordoz.
Először rögzítsük a tényeket. Augusztus 17-én vasárnap hajnalban árokba borult egy turistabusz az M7-es autópályán Szabadbattyán térségében, a Budapest felé vezető oldalon. A magyar rendszámú busz a jobb oldali sávból kifelé indult, átszakította a szalagkorlátot, majd nagy sebességgel belerohant a felüljáró pillérébe, illetve eltalálta azt, amitől az oldalára borult. 56-an utaztak benne, nyolcan meghaltak, egy sérült pedig később vesztette életét.
Másodszor nézzük a felröppent híreket. Egy szemtanú szerint durrdefekt lehetett, mások azt mondják, elaludhatott a buszvezető, megint mások szerint rosszul lett.
A vizsgálat értelemszerűen még folyik, emlékezzünk csak vissza a magyar busz olaszországi balesetére. Abban az esetben évekig húzódott az eljárás. Ám Vörös László balesetvizsgáló segítségével megpróbáltunk néhány általános következtetést levonni, illetve arról beszélgetni, hogy egy ilyen megrázó baleset, és annak a médiában való tálalása mire kellene, hogy ösztönözzön bennünket, közlekedő embereket. Az első lényeges dolog az, hogy részinformációk alapján ne ítélkezzünk. Hibás eredményre juthatunk, például még az is megfogalmazódhat valakiben, hogy ezek a buszsofőrök mindig elalszanak, ezen a videón is látszik, hogy nem fékez, csak kis szögben sodródik lefelé az útról. Azt nem mutatja a külső videó, hogy közben mi történik belül a buszban. Elképzelhető, hogy rosszul lett a vezető úgy, hogy már nem tudott cselekedni, ennek megállapítása az orvosszakértő dolga lesz. Elképzelhető, hogy elaludt (persze ezt nem úgy kell elképzelni, hogy horkolni és álmodni kezdett vezetés közben, itt nagyon rövid, úgynevezett mikroalvásokról van szó). Az is lehet, hogy valamivel matatott, keresett egy másik CD-t, vagy hangolni akart a rádión, és az is lehet, hogy valamilyen műszaki hiba akadt, az vonta el a figyelmét. Egy baleset kivizsgálását nem egy-egy videóra alapozzák, bár az is segíthet, hanem megalapozott tényekre. Itt fontos jelző a megalapozott.
Amikor egy helyszínelő, vagy balesetvizsgáló megérkezik a helyszínre, az első teendője az, hogy felméri a helyzetet a jármű, ember, pálya háromszögben. Fontos, hogy ne alakuljon ki prekoncepciója a történtekről, mert ha ez megtörténik, akkor annak szellemében halad tovább, és ez óhatatlanul tévútra vezet. Ezt nevezi a szakma a helyszínelés statikus szakaszának, vagyis a szemlélődést. Aztán jön a dinamikus szakasz, a fényképezés, a rajzolás, a kérdezés, az adatgyűjtés.
Az utas is tehet valamit a baleset megelőzéséért
Vörös László szerint ezek az egynapos, jellemzően horvátországi csobbanótúrák nem szerencsések. Az utasoknak sem igazán, bár annak nyilván anyagi okai vannak, hogy ezt választják, de a buszvezetőknek biztosan nem. (A balesetet szenvedett busz is Horvátországból jött egy napos baskai túráról, a tragédia hajnali 4 óra 56 perckor történt.) Egy buszsofőr 4 és fél órát vezethet, tegyük fel, hogy ezt be is tartják. Akkor is nagyon sok. Egy szakértő véleménye szerint a járművezetés fizikai munka, a balesetmentes közlekedés pedig szellemi tevékenység. Azt is tegyük fel, hogy buszvezető aludhat 8 órát, de az sem mindegy, hogy hogyan. Ha a buszban, ahol mondjuk nincs légkondicionálás, mert nem járhat a motor, akkor az az alvás mit ér? Alkat kérdése is az ilyen hosszú úton, éjszaka történő vezetés, mert van, aki bírja a monotóniát, van, aki nem.
Vörös László tanácsa egyszerű (ő maga is vezetett buszt hosszú úton, de fel is adta, ahogy ezt őszintén megmondta): ha valaki nem bírja a monotóniát, az éjszakázást, az ne vállaljon ilyen munkát mert életekkel játszik. Az utasok és a saját életével is. (Ebben a balesetben az egyik sofőr édesanyja is meghalt.) Persze a pénz nagy úr, de legyenek azért más szempontok is. A balesetvizsgáló másik tanácsa talán még érdekesebb. A buszokon anno kis táblákat helyzetek el, hogy a gépkocsivezetővel menet közben beszélgetni tilos. Nos, Vörös László éppen azt mondja, hogy dehogyis tilos. Éppen hogy kellene beszélgetni a sofőrrel, főleg az éjszakai órákban, persze nem erőszakosan, nem rátukmálva a beszélgetést, de szóval, és ezzel mintegy ébren tartva. Azért arra ne gondoljon senki, hogy amolyan akcióhősként majd ő átveszi a kormányt, ha rosszul lesz a sofőr, bár ilyesmire is volt példa, de az igazából a filmek világa. Mi, földi halandók maradjunk az egyszerű, udvarias, kulturált beszélgetésnél.
A műsort a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Vasvári Tamás.
2021.08.25. 13:00
Műsorvezető: Fábián László