Ismét magyar Oscar 2020-ban? Sikeres magyar filmesek a nagyvilágban
17/08/2019 08:50
| Szerző: Klubrádió
Hol vagyunk jelenleg a világ kulturális térképén? Miként indítható itthonról egy nemzetközileg is jegyzett karrier, és milyen buktatók övezhetik azt? Kik és milyen körülmények között segítik a tehetségeket? Az elmúlt két hétben a könnyű- és komolyzenei élet kiválóságai, e heti adásunkban pedig a filmvilág hazai képviselői szólaltak meg. A Café Péntek vendégei Mundruczó Kornél és Bánovits Ottó filmrendezők, Bordán Lili színésznő és Báron György filmkritikus, esztéta voltak.
Bordán Lili színésznő már New Yorkban született, mégis Magyarországon kapta első filmes lehetőségeit. Édesanyja Bordán Irén, a hetvenes évek egyik legfoglalkoztatottabb színésznője volt nálunk, de Amerikában sem hagyott fel a színészettel. Sőt volt, hogy anya és lánya együtt ment castingra, s mindketten megkapták filmszerepüket. Lili jelenleg Los Angeles és New York között ingázik, utóbbi városban rendezői és produceri kurzusra jár, valamint készül első rendezésére. Számos amerikai sorozatban és mozifilmben szerepelt, legutóbb a Könyvklub című filmben, melyben Jane Fondát és Diane Keatont is láthattuk. Lili megosztotta velünk, hogy az amerikai filmesek kifejezetten szeretik a magyar akcentust, némi brittel keverve. Az akcentus tehát ne legyen gátja a castingokra jelentkező magyar színészeknek! Vajon sikerül-e beteljesítenie az amerikai álmot?
Színészként indult, mégis filmrendezőként gurult elé a vörös szőnyeg. Mundruczó Kornél szinte minden filmjével valamilyen rangos nemzetközi díjat hoz haza. Már pályakezdő rendezőként meghívást kapott Cannes-ba. Összesen hétszer járt a neves fesztiválvárosban, többek között a Delta és a Fehér isten című filmjeivel. Újabban pedig Hollywood is komoly realitás lehet számára. Adásunkban a kezdeti évekre is visszaemlékezett, amikor még romantikus hevülettel, alig 700 ezer forintból készítette első nagyjátékfilmjét, a „Nincsen nekem vágyam semmi”-t. Viszont még ő sem tudja megfejteni, hogy Magyarországhoz képest miért nézik többen filmjeit pl. a new yorki művészmozikban és méltatják jobban a nemzetközi sajtóban, mint itthon.
Bánovits Ottó legutóbbi, Dark Chamber című rövidfilmje megnyert egy Oscar-kvalifikációs fesztivált, úgyhogy most drukkolhatunk, hogy felkerüljön az Oscar-shortlistre és 2020-ban ott legyen a befutónál. Története a 71 menedékkérő halálát okozó „halálkamion” esetét mutatja be. Ötperces, 1 snittes rövidfilmjében Tarr Béla és Jancsó Miklós technikáját idézi. Arról is beszélgettünk vele, hogy milyen volt Annie Leibovitz világhírű fotóművész mellett rendezőként dolgozni. S mivel Londonban és Svédországban végzett filmrendezőként, így a svéd-magyar oktatás különbségeiről, hasonlóságairól is szó esett. Londonról például úgy gondolja: filmes híd Európa és Amerika között.
Báron György filmesztéta, filmkritikus, a FIPRESCI, azaz a Nemzetközi Filmkritikus Szövetség tagja, egyetemi tanár. Többek közt arról beszélgettünk, hogy milyen módokon lehet a legnagyobb fesztiválokon érvényesülni egy magyar filmesnek, egyáltalán ugródeszkának számít-e egy rangos díj? Hogyan lehet megtapadni a nemzetközi palettán, és hogyan állnak a világban a magyar filmesek az utóbbi időben? Úgy látja, a nemzetközi filmes világ nem egy rossz amerikai utánzatot vár a magyar filmektől, hanem a mi saját, kelet-európai történeteink kellenekAz adást a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2019. augusztus 16. péntek 20:00
Műsorvezető: Barna Zsuzsa
Szerkesztő: Warholik Zoltán