Karácsony: Mindegyik szakmai szervezet azt a forgalmi rendet támogatja, amit ma fenntartunk Budapesten
4/08/2023 19:00
| Szerző: Klubrádió/Ivánkai Márk
Pénteken a gyalogosok előtt is megnyitották a Lánchidat. Bár az autómentessé nyilvánított híd koncepcióját sokan kritizálják, nincs olyan közlekedéspolitikával foglalkozó szakmai szervezet, amelyik támogatná a korábbi fogalmai rend visszaállítását – minderről Karácsony Gergely főpolgármester beszélt a Megbeszéljük című műsorban.
"Hogyha az eredeti forgalmi rendet állítanánk helyre, akkor csak lovagolni és konflisokkal lehetne átmenni a Lánchídon" – reagált Karácsony Gergely azokra a véleményekre, amik a Lánchíd korábbi forgalmi rendjének visszaállítását szorgalmazzák. Mikor a város változik, az konfliktusokat okozhat – ismerte el, hozzátéve, hogy a változást viszont elkerülni sem lehet.
Nincs Magyarországon olyan közlekedéspolitikai fókuszú szakmai szervezet, ami azt mondaná, hogy a felújítás előtti forgalmi rendet állítsuk helyre – mondta Karácsony. Hozzátette, még az Autóklub sem állítja ezt, ők azt mondják, hogy különböző célcsoportokat kellene felengedni a hídra. Bár a főpolgármester szerint ez szimpatikus elképzelés, de gyakorlatilag betarthatatlan lenne egy ilyen rend.
Bár a Lánchíd nem egy klasszikus sétálóhíd lett – hiszen erre az adottságai nem teszik alkalmassá, ugyanakkor a gyalogos közlekedését nagymértékben javították azzal, hogy zebrák vannak mindkét oldalán, illetve akadálymentesen meg lehet közelíteni a hidat – magyarázta Karácsony.
A BKK vezérigazgatója szerint, hogy a Lánchídi útpálya tesztidőszakában a páros forgalom megduplázódott, és napi húszezerrel kevesebb autó halat állt rajta, ez a húszezer autó nem jelenik meg a Margit hídon, vagy az Erzsébet hídon? – kérdezte a műsorvezető. Karácsony szerint az rossz hozzáállás, ha a meglévő autóforgalom "tortáját" próbáljuk felszeletelni a hidak között. Az általa képviselt közlekedéspolitika azt szorgalmazza – az autósüldözés vádját elutasítva, hogy elelve a Budapesten áthaladó autósfogalmat csökkentsék.
Úgy látja, ha az autós közlekedés feltételeit javítanák, akkor az autósforgalom exponenciálisan növekedne. "Hogyha valaki azt a kérdést teszi föl magának, hogy miért szorgalmazzuk a kerékpáros közlekedést, akkor azt a kérdést is tegye fel, hogy egy autópálya egy kerékpárút mellett szeretne élni" – fogalmazott Karácsony.
"Nem tudjuk lebontani a Bazilikát azért, hogy legyen még egy sáv a Bajcsy-Zsilinszky úton, de tudunk csinálni jobb metró közlekedést, tudunk csinálni jobb kerékpáros közlekedést, és tudunk csinálni olyan közlekedéspolitikát, amiben a budapestiekkel való párbeszédben elmondjuk, hogy ezt miért csináljuk" – mondta a főpolgármester. Hozzátette, nem azért követik ezt a politikát, hogy mindenki biciklivel járjon, hanem, hogy javítsanak a városban élők életminőségén.
"Mindenki, aki kerékpározik, nagyon nagy szívességet tesz bizonyos szempontból a város egészének, hiszen egy olyan közlekedési módot használ, ami nem zajos, nem használ energiát, nem használt teret, nem kell hozzá parkolót építeni, egyszóval minél több bringás, annál jobb az egész városnak" – fogalmazott Karácsony Gergely.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2023. augusztus 04., péntek 16:30
Riporter: Bolgár György