Kié a járda, kié az út?
3/10/2019 14:44
| Szerző: Klubrádió
Nem könnyű a forgalomszervezés Budapesten, hiszen a városnak megvannak a maga adottságai. Ám ha a szervezés még rosszul is sikerül, abból balesetek is lehetnek.
Egyre több „járműszerűség” kerül a gyalogosok közé, pedig a kerékpárosokkal sem sikerült még megbarátkozni, legalábbis a járdán és a közös gyalogos-kerékpáros úton nem. A bringának legalább a státusza tiszta, léteznek a KRESZ-ben szabályok arra, hogy hol, miként kell, illetve szabad velük közlekedni. Az „Élőben a városból” című műsorunkban Pető Attila, ismert nevén a kreszprofesszor ismertette a fontosabbakat.
A kerékpárúton 30 km/óra a megengedett sebesség, közös kerékpár- és gyalogúton (ezt táblával jelzik) 20, járdán 10 km/óra. Budapesten -miután a régi városszerkezethez, az adottságokhoz kell igazodni-, nem könnyű kijelölni a megfelelő helyeket úgy, hogy jó is legyen az a kerékpárút, és a gyalogosokat se zavarja, illetve ne zavarják egymást. Konfliktusok ott vannak, ahol a forgalomszervezők nem végeztek igazán jó munkát, vagy nem tudtak mit tenni. Ilyen neuralgikus hely például a Budagyöngye, ahol Fábián László műsorvezető szerint is elég sok probléma adódik. Gyakorlatilag egy buszmegállón vezetik keresztül a kerékpárosokat, ami nem kis baleseti veszélyforrás.
Gyakori kérdés, ebben az adásban is felmerült, hogy mikor hajthat be egyirányú utcába szemből a kerékpáros. A válasz az, hogy ha ezt tábla jelzi. Nem szükséges, hogy kijelöljenek egy külön kerékpárutat, a tábla elegendő.
Különösen a nyári szezonra volt jellemző az új kis elektromos közlekedési eszközök kirajzása. Elektromos roller, segway és más önegyensúlyozó, balance eszközök jelentek meg a gyalogosok között, ez is több hallgatónkban vetett fel kérdéseket. Pető Attila szerint itt a jogalkotókon lenne a sor. A KRESZ jelenleg két meghatározó fogalmat ismer: jármű és nem jármű. (Ez utóbbi jellemzően maga a gyalogos.) El kellene dönteni, hogy ezek az újfajta kütyük járművek, vagy sem. Ha azok, akkor az úttesten a helyük, ha nem, akkor pedig a járdán. Miután mindkét helyen veszélyesek, elképzelhető az a megoldás is, hogy nem közlekedési, hanem sport-, vagy szabadidős eszköznek kellene ezeket nyilvánítani és akkor szabadidős parkokban lehetne velük szórakozni.
Más véleményeket is hallhat a műsornak abban a részében, amelyet a fenti lejátszóra kattintva érhet el. Kiemelt kép: MTI/Balogh Zoltán.
2019.10.02. 13:00
Műsorvezető: Fábián László