Klánok és korrupció – Ami az ukrán reformok útjában van
16/06/2019 07:31
| Szerző: Csernyánszky Judit/Klubrádió
Amikor elburjánzik a korrupció és senki nem mer beszélni róla, az a legnagyobb baj. Akkor van következménye és lesz eredménye a korrupció eliminálásának, ha a nép, az emberek maguk kezdenek el erről vitatkozni.
A 2017-es londoni és a 2018-as koppenhágai konferencia után Kanada a soros, ezért Budapesten a kanadai nagykövetség már előszervezi a 2019-es Ukrajna reformlépéseit közösen tervező nemzetközi konferenciát – válaszol kérdésemre, miért érkezett Budapestre Valerii Pekar, Petro Porosenko volt ukrán elnök egyik tanácsadója, a Nemzeti Reform Tanácsa tagja, és az Új Ország agytröszt alapító kutatója, politikai elemzője. És beszélgetésünk alapján úgy tűnt, minden bizonnyal az új elnök, Volodimir Zelenszkij tanácsadói csoportját is erősítheti, amennyiben ezek a reformok folytatódnak illetve a tanács a helyén marad. Ezen a konferencián minden, szóba jöhető nemzetközi szereplővel számolnak, legyen az politikus, politológus, diplomáciai testületi képviselő. Kanada pedig itt Budapesten ez alkalomból nemzetközi megbeszélést hívott össze.
Miért fontos ez a budapesti előkészítés?
A modernkori történelem eseményei Ukrajnában – az én megítélésem szerint - az egész világra nézve rendkívül fontos és korszakmeghatározó események. Elsősorban azért, mert a 2. világháború után először kérdőjeleződött meg a határok kérdése, a szuverenitás, a függetlenség, a jogállam és az integráció folyamata, amelyek mind gyakorlatilag fenyegetést jelentenek Európa biztonságára és egységére. Másodsorban Ukrajna példaként szolgálhat azon nemzetek számára, amelyek hasonló úton szeretnének járni. Harmadsorban pedig oly sok ország, náció igyekszik magára terelni a figyelmet, a maga híreivel, eseményeivel – legyen az Magyarország, Dánia, az Egyesült Államok, hogy átírja, vagy újraértelmezze a világrendet.
Hogy érzékeli? Magyarország el akarja vonni a figyelmet Ukrajnáról, hisz a nyelvtörvényre hivatkozva igyekszik megakadályozni a közös NATO-bizottságok munkáját, ami kihat az uniós partnerségre is részben.
Valóban, Magyarország, mint az egyik szomszédos ország valóban fontos partner nemzetközi tekintetben, ami az Ukrajnával való kapcsolatát illeti. De most tekintsünk el a speciális esetektől. merthogy mi tényleg nagyon hálásak vagyunk azért, hogy a területünkért folyó harcunkat támogatja. Talán udvariatlan tőlem hallani, de mi az orosz autokráciát az emberi jogok és a szabadság ellenségének tartjuk. Mi ezzel szemben védelmezői vagyunk a jogállamnak és a szabadságnak, amit oly sokan elmulasztottak a hidegháború idején.
Értem, de azért a nemzetközi közvélemény is úgy tartja, hogy ugyan Magyarország valóban támogatja az Oroszország elleni szankciók fenntartását vagy meghosszabbítását, s ezzel egyidőben Putyin egyik legjobb barátja Orbán Viktor.
Úgy gondolom, hogy a geopolitikában nincsenek ellenségek és barátok. Itt érdekek, országérdekek vannak, nemzetközi törvények, az együttélés szabályai. Ezek egyetemes érdekek és értékek, ami azt jelenti: minden országnak be kell tartania a másik jogát a területe védeleméhez, állampolgárai biztonságához, tiszteletben kell tartania más ország belügyeit, de a kultúráját is. Amennyiben ezek teljesülnek, kifogás nem lehet.
A kanadai nagykövetség által szervezett úgynevezett budapesti előkonferenciára nagyköveteket hívtak meg és képviselte magát a magyar külügyminisztérium is, de információink szerint kétoldalú tárgyalásra nem került sor. Mire voltak kíváncsiak a meghívottak?
Alapvetően a gazdasági reformokról beszéltem nekik, amelyekkel a korrupciót fel lehet számolni, mivelhogy ha Ukrajnáról van szó, ez jó ideje az első számú probléma nálunk.
Úgy gondolom, nálunk, Magyarországon sincs ez másként
Azt hiszem, ha az állampolgárok és a civil szervezetek erről elkezdenek beszélni, az már a probléma félmegoldását jelenti. Amikor elburjánzik a korrupció és senki nem mer beszélni róla, az a legnagyobb baj. Nálunk a Janukovics érában volt ez így, mert mindenki beletörődött. Ez a legnagyobb baj.
Nálunk az ellenzék már beszél róla, ezzel együtt semmi nem történik
Az ellenzék mindig korrupciót emleget, mert egyrészt ez a dolga. Még ha csak nyomokban is van korrupció, az ellenzék már felemlegeti.
Nem beszélve Brüsszelről és az Európai Parlamentről, az Európai Bíróságról – vágok közbe
Ezek belső politikai harcok. Akkor van következménye és lesz eredménye a korrupció eliminálásának, ha a nép, az emberek maguk kezdenek el erről vitatkozni. Ez történt nálunk is a narancsos forradalom idején. Ugyanakkor ezen a konferencián is azt hangsúlyoztam, hogy a korrupció ellen leginkább gazdasági reformokkal tudsz harcolni. Deregulációval, a központi irányítás felszámolásával, átlátható közbeszerzéssel, egészségügyi és oktatási reformokkal.
Önöknél azonban egyelőre új parlament sincs. Zelenszkij elnök hátországa nem erős. Hol tart most a választás? Az alkotmánybíróság előrébb fogja hozni októberről a választás időpontját?
Mivel a mi alkotmányos testületünk tényleg professzionális és független, ezért megbízunk a döntésében.
Gondolom, mindenki a júliusi előrehozott választást pártolja, nemde?
A szavazók érdeke az októberi választás, hisz több idejük lenne a jelöltek megismerésére.
Miután Zelenszkij elnök feloszlatta, de a parlament nem foganatosította, ezért hárult a döntés joga a taláros testületre, amelyik azóta meghozta a döntését, nem találta alkotmányellenesnek az elnök lépését is július 21-én tehát Ukrajna parlamentet választ.
Mindenesetre addig a parlament és a kormány a helyén marad és dolgozik. Nemrég hoztak az európai integrációt megerősítő törvényt például az energetika területén, amely hatással lesz Magyarországra épp úgy, mint Ukrajnára és Lengyelországra.
Milyen az új elnök pártpolitikai támogatottsága?
Rendkívül magas. Kényelmesem meglesz a többsége a parlamentben a Nép szolgája pártnak. A kampány máris kezdetét vette, sorra tartják a kongresszusokat és hozzák nyilvánosságra a választási pártprogramokat. Porosenko pártja, az Európai Szolidaritás egyelőre a legnagyobb vetélytárs. Elképzelhetően tartom, hogy Júlia Tyimosenko pártja támogatni fogja Zelenszkij politikáját, amennyiben koalíciós partnerre lesz szükség. Feljövőben, méghozzá feltűnő támogatottsággal kampányol egy új párt, a Hang, ami Svyatoslav Vakarchuk zenész szocdem és Uniópárti tömörülése. És ne feledkezzünk meg az orosz támogatottságú Régiók Pártja elnevezésű tömörülésről sem, ami körülbelül 10 %-os támogatottságot élvez, s mivel 5% a bejutási küszöb, minden bizonnyal ők is a parlamentben lesznek.
Megváltozik-e a politikát alapvetően befolyásoló úgynevezett klánok világa? Igor Kolomoiski oligarcha Zelenszkij komikus showját futtatta a tévéjében.
Valóban, Kolomoiski támogatta Zelenszkijt, de az új elnök sokkal inkább tűnik függetlennek a klánoktól, mint elődei. Itt van például a legutóbbi Kolomoiski bankja is, amit pénzmosás gyanújával államosítottak. (Kolomoiski egyébként Izraelben él, és a kampány során a Politico értesülései szerint meglátogatta az elnökjelölt némi tanácsadás reményében.) Szerintem az, hogy mennyire függ majd Zelenskij a klánoktól, például Kolomoiskitól is, ennek a banknak az esete is példázni fogja. Ugyanis Kolomoiski egyszerűen ellopta a betétesek pénzét, ezért kellett a bankot államosítani. Nos, hogy a bank visszakerül-e tulajdonosához, a fokmérője lesz Zelenszkij függőségének vagy függetlenségének.
Mit tanácsol majd az új elnöknek, amennyiben erre lehetősége lesz?
Hogy tartsa a megkezdett irányt. Miért mondom ezt? Mert a lakosság 32%-a támogatja az Unióba való belépést és 53% pedig a NATO-hoz csatlakozást. És ezek azért fontos számok, mert általában a tagországokban is ugyanez az arány. Ez persze azt is jelenti, hogy bárki legyen az elnök, nagy mozgástere nincs. Persze megosztott az ország számos kérdésben, mint például a külföldiek földvásárlása vagy az egészségügyi reform. Ugyanakkor az oroszoktól való függetlenség, az unióhoz, a Nyugathoz tartozás, a területi integritás és szuverenitás kérdéseiben többségi egyetértés van.
Látja ön ennek a folyamatnak az eredményét, a végét? Hisz régóta beszélnek a csatlakozásokról?
Én optimista vagyok és szerintem 10 éven belül be fog következni a csatlakozás. Hosszú a listája annak, amit még teljesítenünk kell. A vízummentesség jó lépés ebbe az irányba, merthogy egyre több fiatal látja, mi történik a világban, miért kell felzárkózni. Az elmúlt 5 évben körülbelül a feltételek felét teljesítettük. A NATO kötelezettségek, fejlesztések teljesítése azért okoz gondot, mert a hadseregünk éppen háborúban áll az oroszokkal.
És ami a gazdasági reformokat és a korrupció elleni harcot illeti?
Két tanácsom lenne az új elnöknek: folytassa a gazdaság liberalizációját. Nagyon fontos, hogy számolja fel a központi gazdaságirányítást, hogy piaci alapú gazdaság működhessen. Persze vannak területek, amelyekben meg kell őrizni az állam szerepvállalását, mint az energiatermelés, atomreaktorok vagy légi közlekedés, de például semmi szükség arra, hogy a hajvágás is állami privilégium legyen. Ez mind szovjet örökség, meg kell szabadulni tőlük. Az adóreformok folytatása, azaz az átlátható és igazságos adórendszer sokat segítene a korrupció felszámolásában. A másik fontos intézkedés pedig az elavult szovjet intézményrendszer felszámolása kell legyen. Túl nagy ma az állam, emiatt tehetetlen, nem tud hatékonyan működni. Ha bármit el akarsz intézni, először az államtól kell engedélyt kérned. Az elmúlt 20 évben szinte semmi nem történt, az utolsó 5 évben voltak igazán nagy változások, amelyek persze még csak félig-meddig teljesültek, s ezeket.
Ön szerint Zelenszkij szavazói erre voksoltak?
Igen, arra, hogy felgyorsuljanak ezek a folyamatok. Például az egészségügyben, ami borzasztóan korrupt. Paraszolvencia, előzeteses zsebbe bújtatott pénz nélkül meg sem néz az orvos. Márpedig az adófizetők nem ezért fizetnek járulékot. Ehhez egyébként nagyon jó kommunikációra van szükség. amiben, azt hiszem, most nincs hiány. Zelenszkij elnök ebben jó, nagy kihívás ez neki, a reformokat meg kell értetni és el kell hitetni az emberekkel. Zelenszkij azonban nemcsak jó, fantasztikus kommunikációs képességekkel rendelkezik – nyilatkozta a Klubrádiónak Valerii Pekar, Porosenko exelnök egykori tanácsadója, a Nemzeti Reform Tanács tagja.
Az interjút a fenti "lejátszás" ikonra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: Pixabay.
2019.06.15. 15:00
Riporter: Csernyánszky Judit