Körúti bringasáv: jó lehetett volna, de közbeszólt a politika
17/09/2020 14:05
| Szerző: Klubrádió/szg
A nagykörúti kerékpársávok ügyében a szakma megtartotta volna a nyári megoldást, de közbeszólt a politika. Az, hogy most néhány helyen felviszik a járdára a bicikliseket, sok konfliktust okozhat a gyalogosokkal a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettese szerint. Halász Áron úgy látja: ez az öszvér megoldás a körút komplex fejlődését, a gyalogosok érdekeit, a korzóvá válást sem segíti.
Kis mozgástere van a fővárosi önkormányzat, minden jogkört és erőforrást megpróbál elvenni a kormányzat, de például a bicikliutak kijelölése megmaradt nekik.
Halász Áront, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettesét kérdeztük a nagykörúti bringasávról, aki azt mondta: a József körúton van a nagykörúti kerékpársávnak az a szakasza, ahol a nyári kialakítást (2x1 forgalmi sáv, kerékpársáv, parkolósáv) helyére visszaengedték a 2x2 forgalmi sávot, a biciklisávot pedig a parkolósáv helyére tették. De mivel a villamosmegállóknál nincsen parkolósáv, valamit lépni kellett: vagy véget ér a bringasáv, vagy felvezetik a járdára, és utóbbit választotta a főváros. Ez a kezdő kerékpározóknak könnyebb megoldás, mint besorolni a kocsik közé, de a gyalogosokkal nagyon sok konfliktust okozhat.
Három ilyen helyszínről van szó Rákóczi tér, Baross utca, Ferenc körút – utóbbi csak az egyik oldalon problémás. Most az arra közlekedőknek – gyalogosoknak, kerékpárosoknak egyaránt – nagyon kell figyelniük a másikra. Ők azt kérték, hogy legalább a gyakorlott kerékpárosokkal ne terheljék a járdát, és az úton haladásukat az említett szakaszokon kerékpáros nyommal (az úttesten kerékpárt és nyilat mutató sárga színû burkolati jellel kijelölt útfelülettel) oldják meg. Ha ez megvalósul, az autóvezetőkkel kell együttműködni, bár biztos lesznek, akik erről írnak felháborodott Facebook-posztokat.
Hangsúlyozta: a szakma a nyári megoldás megtartása mellett foglalt állást (huszonkét civil szervezet írt petíciót), ez az öszvér megoldás a körút komplex fejlődését, a gyalogosok érdekeit, a korzóvá válást sem segíti. Közbeszólt a politika, és úgy döntött, hogy eresszék össze a gyengébb közlekedőket – vélekedett. Halász Áron szerint a kormány részéről elég erős médiakampány indult, Fürjes Balázs kormánybiztos is ezt a parkolósávos megoldást hirdette, amelyről a szakértők azt állították, hogy nem jó megoldás. A Demokratikus Koalíció is amellett foglalt állást augusztus végén, hogy eresszenek vissza több autót a Körútra. Vélhetően valamilyen kompromisszumot kötött ezekkel az erőkkel a főpolgármester, és „nem a hosszú távú célok érvényesültek”. Megjegyezte: biztos könnyebb volt a kampányban célokat megfogalmazni, mint végrehajtani őket. Szerinte több évtizedes rossz városfejlődési stratégiát kell megváltoztatni, és ez jár konfliktusokkal is.
Halász Áron azt mondta: a József körúton tényleg nagyobb az autóforgalom, mint mondjuk az Erzsébet körúton, de pont szükség lenne arra, hogy ez a szakasz fejlődni tudjon, az urbanisták szerint ennek legfőbb akadálya a szmog és a zaj. Ez most pár évig biztos így marad, bár kicsit jobb lett biciklizni, mint egy évvel korábban – tette hozzá. De valamit muszáj tenni a városban, mert ahogy most kinéz, és amilyen levegőt szívnak az itteniek, az nem egészséges, ez csak ahhoz vezet, hogy még többen költözzenek ki az elővárosokba és mi inkább slumosodjon a Belváros.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Mónus Márton
2020.09.17. 07:40
Műsorvezető: Para-Kovács Imre