„Klubrádió
Vállalkozók Klubja

Maradnak még a dízelmotoros autók

22/08/2021 17:29

| Szerző: Klubrádió/K.K.

Tízből kilenc esetben használt gépkocsit vásárolnak az emberek, és bár időről időre felmerül a dízelek és az ócska benzinesek kitiltása, az nem megy olyan könnyen.

2021. augusztus 16. Vállalkozók Klubja (2021. augusztus 16., hétfő 14:30)
23:33
00:00
Műsorvezetők: Kárpáti Iván Szerkesztők: Kárpáti Iván

Magyarországon a gépkocsipark átlagéletkora 14,7 év (2020-as adat szerint), ami nagyon-nagyon sok. És egyre érkeznek – főleg Németországból – a „bontószökevények”, azaz folytatódik az öreg autók Kelet felé szállítása. Nem nehéz kitalálni, hogy miért, egyszerűen azért, mert ahogy megyünk keletebbre, egyre kevesebb pénzük van az embereknek. Az állam az új gépkocsik vásárlását támogatja, Magyarországon az elektromos autókét, és van még a nagycsaládosok kedvezménye is. Ez így nincs igazán jól, rossz a sorrend. Zách Dániel, az Alapjárat.hu társfőszerkesztője kifejtette a Vállalkozók klubjában, hogy először a legidősebb kocsikat kellene lecserélni, abban kellene segíteni az embereket, hogy átülhessenek egy fokkal jobb, modernebb, környezetkímélőbb gépjárműbe. Aztán gatyába kellene rázni a műszaki vizsgáztatás egész rendszerét is, ugyanis vannak kiválóan működő, korrekt vizsgaközpontok, de vannak olyanok is, amelyekben szinte bármit átengednek, ha két rendszámla között van egy darab vas.

Készülődés a Red Bull Air Race budapesti futamára
 
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
 
 

Budapest beleáll

A Fővárosi Közgyűlés az ígéret szerint még ebben az évben dönt a korszerűtlen autók kitiltásának, szebben fogalmazva kivezetésének kitűzött dátumairól. A környezetvédők javaslata 2024., onnantól kezdve nem közlekedhetnének az Euro 3-as, 4-es dízelek. Közlekedési szakértők úgy vélik, hogy ennyi idő alatt lehetetlen megoldani tisztességesen, szakszerűen a feladatot. A közvélemény megosztott. Egy kutatás szerint elvben az emberek 76 százaléka támogatna egy ilyen intézkedést, de az egyértelmű, hogy kiöregedett dízelautóval azok közlekednek, akiknek nincs másra pénzük, akiknek számít a fogyasztás, akik nem tudnak alkatrészt venni a motor felújításához. Az biztos, hogy a tiltás előtt kínálni kellene valami más megoldást, mert aki dízellel jár, nem azért teszi, hogy embereket gyilkoljon a levegő szennyezésével.

A dízelautók és benzinesek összehasonlításakor érdekes adatok is előjönnek. Például kiderült, hogy az új Euro 6-os dízelmotorok nagyon kevés káros részecskét bocsátanak ki, a közvetlen befecskendezésű benzines motorok viszont annál többet. Szén-dioxidból kevesebb jön ki egy dízelből, nitrogén-oxidból és nitrogén-dioxidból pedig több, mint egy benzinmotorból. A dízelautókat egyébként korábban szívesen vásárolták az emberek, a '80-as évektől folyamatosan nőtt a népszerűségük. Aztán beütött 2015-ben az úgynevezett emissziós botrány, amikor kiderült, hogy a Volkswagen AG gyakorlatilag meghamisította a kibocsátási értékeket, hogy az amerikai előírásoknak megfeleljenek a termékei. Európában típusengedéllyel rendelkező más személygépkocsik is érintettek voltak a botrányban, például Audik, Porschék. Ettől kezdve zuhant a dízelek iránti kereslet.

 

 
Elektromos autó
Pixabay
 

2030-tól nem gyártanának autót belsőégésű motorral

Az Európai Unióban erősen gondolkodnak azon, hogy mi lehetne a megoldás, hogyan lehetne a környezetet óvni. Itt érdemes megjegyezni, hogy a nagyobb problémát az ipar okozza, például az energiaipar, óriási szennyező a közlekedés is, azon belül a repülés, a hajózás, a közúti teherszállítás, és a szennyezésnek csak a töredékét okozzák a személygépkocsik, bármilyen sok van is belőlük. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne kellene a károsanyag-kibocsátással foglalkozni komolyan. A belsőégésű motorral szerelt autók gyártását 2030-ban be kellene fejezni, egyelőre ez egy nyilvánosságra került álláspont. Zách Dániel szerint 15-20 év múlva Euro 6-os motorral működő autókkal fogunk járni, de a hazai járműpark addig is folyamatosan öregszik. Egyre nehezebb és drágább lesz a javítás. Az új kocsik drágák, 3,5-4 millió forint alatt nincs semmi, miközben a vevők mostanság 2 millió alatt keresgélnek. Nem kedvez a vásárlási kedvnek az sem, hogy még emlékszünk az elhibázott hitelezései gyakorlatra, amikor új kocsit százezerért el lehetett vinni, vagy egy roncsot beszámítottak félmillióért. Aztán itt van még a gyárak eszméletlenül rossz üzletpolitikája, legalábbis a kispénzű vásárló számára rossz gyakorlata. Szinte minden gyár ráállt a SUV (Sport Utility Vehicle) autók gyártására, amelyek városi terepjáró monstrumok, és amelyekkel terepre soha nem megy senki, vagy csak szökőévente egyszer három percre, viszont lehet velük villogni a városban. Na, ezek gyártásba vétele viszont azt jelentette, hogy kiestek a kínálatból az olcsóbb kisautók. A villanyautóknak meg az a hátrányuk, hogy egyelőre nincs kiépítve megfelelően sűrű töltőhálózat, főleg gyorstöltők nincsenek. Ezért tehát második, városi autónak használhatók, ha valakinek van is rá pénze. De általában nincs. Így hát a magyar embernek egy autója van, ha van, annak kell tudnia mindent. Kis fogyasztást, nagy távolságot, kényelmet stb.stb.

A műsort a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: Flickr.com

Vállalkozók klubja
2021.08.16. 14:30
Műsorvezető: Kárpáti Iván