Mindig hallod a dalt?
13/11/2021 07:05
| Szerző: Klubrádió
Múlt vasárnap 17 órakor újabb daltörténettel jelentkezett a Kovátsműhely: Fábri Péter és Gallai Péter Mindig hallom a dalt című zeneszámát az énekes-műsorvezető, Kováts Kriszta a zeneszerzővel együtt énekelte el. Utána előbb Farkas Péter hegedűművészt, a Budapest Bár vezetőjét, majd Mácsai János zenetörténészt, hangszerrestaurátort kérdezte a zenéről és a hangszerekről.
A Kovátsműhely múlt vasárnapi adása a hangszerekről szólt. A műsor első felében Farkas Péter hegedűs, a Budapest Bár alapítója mesélt részben a saját pályájáról, részben pedig a hangszereihez való viszonyáról. Zenészcsaládba született és már egészen ifjúkorában a Száztagú Cigányzenekarban játszott. Később a Budapest Bárt is azért alapította meg eredetileg, hogy visszahozza a cigányzene értékét a köztudatba. Az együttes azonban kinőtte magát, és a régi slágerek feldolgozásával meghatározó jelenséggé vált a kortárs könnyűzenében.
A Budapest Bár játssza A muzsikusnak dalból van a lelke című számotAz énekes-műsorvezető, Kováts Kriszta kérdésére Farkas Péter azt is elmesélte, hogy valóban rengeteg hangszere van otthon, amelyek egyébként a házában berendezett próbatermében találhatóak. Az adásban szó esett arról is, hogy míg egy zongora hangja száz év után általában már szinte használhatatlan, a hegedű évszázadokkal később csak egyre szebben szól, ez a fa megmunkálásától is függ.
Kováts Kriszta Farkas Róberttel és Mácsai Jánossal. Fotó: KlubrádióA művészek hangszerekhez való viszonyáról és a hangszerekkel való bánásmódról azonban már az adás második vendége, Mácsai János zenetörténész és hangszerrestaurátor beszélt, miután a Budapest Bár előadásában elhangzott A muzsikusnak dalból van a lelke című zeneszám. Mácsait a rendszerváltás után kézről kézre adták a jeles hazai művészek, például Kocsis Zoltán zongoráját rendszerint ő hangolta a fellépései előtt. Mára ez már kevésbé jellemző, ugyanis a vidéki koncerttermekben is feljavult a hangszerállomány. A művészek azonban nem csupán a gyengébb minőségű, rosszul hangolt hangszerek miatt képesek aggódni, hanem sokszor szinte a lelküket is gondozni kell. Azt sem mindig lehet egészen objektíven megítélni, hogy mi a megfelelő beállítása a hangszernek.
A holnapi Kovátsműhely daltörténetének kiindulópontja ez a jól ismert dallam, a Hevenu Sálom Álehem című zsidó zene magyarított változataMácsai János emellett beszélt arról is, hogy festő édesapja árnyékában felnőve miért választotta ezt a pályát, és ezenkívül még számos más érdekesség is szóba került. Akit érdekel mindkét beszélgetés tartalma, az kattintson a fenti hangsáv lejátszás gombjára és hallgassa meg az egész adást! Holnap pedig ismét újabb daltörténettel jelentkezik a Kovátsműhely, az Áldással, békével jövünk című zsidó dal magyarított változatának eléneklése után Kováts Kriszta előbb Bíró Eszter énekessel fog beszélgetni a zsidó zenéről, majd a hebraista Sturovics Andreát faggatja a zsidó vallás alapfogalmairól és legfontosabb irányzatairól.