Oktatáskutató: Valami nem stimmel a kompetenciamérés adataival
24/03/2025 20:51
| Szerző: Klubrádió
| Szerkesztő: Vikár Anna Flóra
Romló tendenciát mutat a tavalyi kompetenciamérés, ugyanakkor furcsák az adatok, míg a páros évfolyamokon enyhén csökkent a diákok teljesítménye, a páratlan évfolyamokon statisztikailag jelentős a romlás mértéke. Nahalka István oktatáskutató az Esti gyorsban elmondta, a diákok teljesítményén kívül lehet valami más, ami bezavar a képbe.
Tavaly a teszteket 3050 intézmény több mint 584 000 tanulója töltötte ki, a közzétett eredmény alapján a legnagyobb mértékben a 11. évfolyamosok rontottak az egy évvel korábbi adatokhoz képest.
Az idei kompetenciamérést március 24. és május 30. között tartják majd. A kormány korábban azt tervezte, hogy idéntől emelt szintű érdemjegyekkel osztályozná a kompetenciamérés eredményeit, az osztályzatok pedig az év végi jegyekbe és a középiskolai felvételin elérhető pontszámokba is beleszámítottak volna. Ettől a – Civil Közoktatási Platform (CKP) által elhibázottnak tartott – tervtől azonban egyelőre elálltak, így az idei felmérés is a korábbiakhoz hasonlóan zajlik.
Egyértelműen kimondható a romló tendencia az eredmények tekintetében, hiszen 12 adatból – a hat felmért évfolyam matematika és szövegértési eredményeiből – csak 1 pozitív– mondta Nahalka István, oktatáskutató az Esti gyorsban.
Ugyanakkor érdekesek a számok, nem minden évfolyamon ugyanolyan nagyságú a diákok teljesítményének csökkenése. A 6., 8. és 10. évfolyamon olyan csökkenéseket látunk mind matematikában, mind szövegértésben, amik korábban is elődordultak. Ami meglepőbb, az a 7., 9. és 11. évfolyamokon bekövetkezett csökkenés, ez már statisztikai értelemben is releváns – mutatott rá Nahalka. A szakértő szerint így a csökkenés valószínűleg nem csupán a gyerekek romló teljesítményével magyarázható – bár ez is jelen van, valami befolyásolhatta az adatokat, amely torzította az eredményeket, de a látottakból nem világos, hogy mi. Nahalka arra hívta fel a figyelmet, hogy míg a páros évfolyamokon régóta van kompetencia mérés, a páratlanokon 2023-ban vezették be. Tehát utóbbiak esetében az első adathoz tudjuk hasonlítani a most közzétett tavalyiakat. Elképzelhető tehát, hogy valamilyen technikai hibáról van szó.
Különösen akkor világos, hogy valami nem stimmel, ha konkrét évfolyamok példáját nézzük meg. Akik 2023-ban 8. évfolyamosok voltak, 2024-ben 99 ponttal jobbat írtak. Közben a felettük lévő évfolyam, vagyis a 2023-ban 9. osztályosok 2024-re -93 pontos változást szenvedtek, ennyivel romlott az eredményük. Országos kompetenciamérésben ilyen változások nincsenek, kizárt, hogy a gyerekek tudása így változott – jelentette ki Nahalka, aki szerint ez utal egy olyan technikai hibára, aminek véletlenszerű volt a hatása, a minisztériumnak pedig nyilatkoznia kellene, hogy mi történt.
2025. március 24., hétfő 18:44
Riporter: Dési János