„Zajlik
Reggeli gyors

Várkonyi Gábor: Zöld rendszám nélkül kevésbé éri meg a plug-in hibrid

5/10/2023 10:45

| Szerző: Klubrádió/Ivánkai Márk

Elképzelhető, hogy egy 10 milliós plug-in hibrid, már csak 8 és felet fog érni zöld rendszám nélkül egyik hónapról a másikra – magyarázta Várkonyi Gábor autópiaci szakértő a Reggeli gyors című műsorban.

2023. október 05. Reggeli gyors-részlet (2023.10.05.) Várkonyi Gábor
16:07
00:00

Egy minisztériumi tervezet szerint levehetik a zöld rendszámot a plug-hibrid autókról Magyarországon. Várkonyi Gábor autópiaci szakértő szerint ez várható volt, mivel a fehér rendszámos autósok szemét szúrja, hogy egyre több a kiterjedt kedvezményekre jogosult a zöld rendszámos autók száma. Ha egy cég zöld rendszámos autót vásárol, akkor nem nem kell cégautóadót fizetnie, továbbá nincs átírási illeték, nincs gépjárműadó, illetve sok helyen a parkolás is ingyenes – sorolta a kedvezményeket a szakértő. Ugyanakkor azt nem tartja szerencsésnek, hogy egyik napról a másikra lekerül a zöld rendszám az autókról. Szerinte az lenne normális üzemmód, hogy ha a kedvezmények megkurtítását az adott autó következő műszaki vizsgájának alkalmával tenné csak meg az illetékes hatóság.

Várkonyi úgy véli, a plug-in hibrideket nem abból a szempontból kell vizsgálni, hogy valóban zöldek-e vagy sem. Ahhoz, hogy egy technológia elterjedjen, kellenek bizonyos ösztönző lépések a kormányzat részéről: a plug-in hibrideknek egy évtizeddel ezelőtti első generációja "egy hirtelen összeeszkábált megoldás volt az autóipar részéről", amely nem rendelkezett "valós gyakorlati előnyökkel" – fogalmazott. Ezeknél az autóknál "nevetségesen alacsony volt a tisztán elektromosan megtehető kilométereknek a száma, és ezekre különösebb kedvezményeket adni szerintem tévedés. Ugyanakkor hasznos volt abból a szempontból ez a technológia, hogy elindított egy fejlődési folyamatot – tette hozzá.

"Sajnos mindig beleütközünk abba a problémába, hogy nem autó és környezetvédelem iránt érdeklődő emberek azok, akik autókat vesznek. Ez egy nagyon pici része az autóvásárlóknak, a nagy része pedig nyilvánvalóan abból tud tájékozódni, amit akár kormányzati szinten, akár a szaksajtóból összeszed" – mondta Várkonyi. Hozzátette, hogy a közbeszéd hajlamos fals módon annyira leegyszerűsíteni a kérdést, hogy "a dízel az rossz, a plug-in hibrid, az néha egy csalás, a villanyautó meg mindig jó". Ez így ebben a formában nem érvényes, mivel a dízel is tud nagyon-nagyon környezettudatos dolog lenni, bizonyos felhasználási profil mellett, a plug-in hibrid használata is tud jelentős emissziócsökkenéssel járni, illetve a villanyautó is tud tiszta és kevésbé tiszta is lenni függően attól, hogy hol és miként használjuk – magyarázta a szakértő.

 
Toyota Prius Plug-In Hybrid IAA 2009
 
 Fotó: Luca Mascaro / Wikimedia Commons
 

A hibridautók jelenleg a harmadik technológiai hullámában állapotában vannak, ennek köszönhetően pedig a legfrissebb autók már 100 kilométert – ami bőségesen lefedi egy átlagember közlekedését – tudnak megtenni tisztán elektromosan egy töltéssel. Várkonyi ezekre az autókra megtartaná a meglévő kedvezményeket.

Onnantól fogva, hogy zöld rendszám által biztosított kedvezmények megszűnnek, egy 7-10 millió forintos autót már csak sokkal alacsonyabb összegért lehet csak eladni – mondta a szakértő, hozzátéve így az átlagos vásárló csak azt fogja mérlegelni, hogy mennyire éri meg neki két rendszert, a belső égésűt és a villanyrendszert karbantartani egymás mellett. Elképzelhető, hogy egy 10 milliós plug-in hibrid, már csak 8 és felet fog érni zöld rendszám nélkül egyik hónapról a másikra – magyarázta Várkonyi Gábor.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/Interjú Várkonyi Gáborral
2023.október 05., hétfő 8:10
Riporter: Herskovits Eszter és Selmeci János