Sikeres évet zártak a magyar űrkutatók
6/01/2020 13:43
| Szerző: Matolcsi Zita/Klubrádió
Egyszerre két magyar fejlesztésű műholdat (név szerint a SMOG-P-t és az ATL-1-et) juttattak űrbe decemberben az új-zélandi Machia-félszigetről az amerikai Rocket Lab Electron hordozórakéta segítségével, amelyek ezután sikeresen pályára is álltak. Magyarország idáig három műholdat fejlesztett, mindhármat Dr. Gschwindt András villamosmérnök, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem címzetes egyetemi docense vezetésével, akit többek között az első hazai fejlesztésű műhold, a MASAT-1 megalkotásáért 2018-ban Gábor-Dénes életműdíjjal tüntették ki.
A Rubik-kocka méretű 5x5x5 centiméteres SMOG-P elnevezés mikroműhold/pikoműhold a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem harminchat oktatója és hallgatója közreműködésével készült. A névválasztás nem véletlen, nevének első fele az általa vizsgálni hivatott elektroszmogra céloz, a P rövidítés pedig a „precursor” angol szóból ered, amely magyarul azt jelenti: előfutár, ugyanis idáig ilyen méretű eszközt sikeresen még nem használtak az űrkutatásban.
Elektroszmognak az elektromos berendezések okozta sugárzást nevezzük, ilyen a WiFi- vagy akár a tévésugárzás, amely a világűrbe kijutva zajt generál, zavarva ezáltal a műholdas kommunikációt, így hasonlóan az űrszeméthez, körbezárja a Földet. A mérés digitális rádió-vevőkészülékkel 420 és 800 MHz közötti frekvencia-tartományban (ahol a műholdak a földi állomásokkal kommunikálnak, itt okoz gondokat a földi eredetű zajszennyezés) történik, rögzíti az érzékelt jelteljesítményt, majd amikor az űreszköz Magyarország felett jár, a rendelkezésre álló 30-40 percben visszaküldi a Földre. A letöltött adatokból elektroszmogtérkép készülhet, illetve a későbbiekben a földi antennák tervezésénél csökkenteni lehet az űrbe jutó szennyezést.
A SMOG-P költségeit az egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kara és a Külgazdasági és Külügyminisztérium biztosította.
Társa, a kétszer akkora 5x5x10 centiméteres, kizárólag magánfinanszírozásból, az ATL Kft. által fejlesztett ATL-1 az akkumulátorok speciális hőszigetelő anyagait fogja tesztelni űrbéli körülmények között. Az akkumulátorok élettartama magas illetve alacsony hőmérsékleten is csökken, és az űreszközök ezeknek a hőmérséklet-ingadozásoknak Föld-körüli pályájuk során egyaránt ki vannak téve, szigetelésüket tehát hely- és költségtakarékos módon kell megoldani olyan anyaggal, ami ráadásul az ott tapasztalható vákuumban alacsony kipárolgási mutatókkal rendelkezik. Erre jelenthet megoldást az a nano-porózusos aluminium-oxid anyag, aminek kutatása tizenkét éve kezdődött Dr. Sinkó Katalin kémikus vezetésével az Eötvös Loránt Tudományegyetemen.
A műholdak vezérlését és jeleinek vételét a Műegyetem E épülete tetejére telepített rádióállomás biztosítja. Mivel ezek oktatók irányításával egyetemi hallgatók aktív részvételével készült úgynevezett oktató műholdak, a kommunikációjuk nyilvános, a jeleit megfelelő készülékkel bárki veheti, vagy készülék hiányában az egyetem honlapjáról letöltheti.
Mindkét űreszköz kb. 360 kilométer magasan, az Északi- és a Déli-sark feletti alacsony Föld-körüli pályán, kb. 28000 km/órás azaz 7 km/másodperces sebességgel kering, így nagyjából 90 perc alatt kerülik körbe a Földet. A magyar mikro-műholdak négy-öt hónapig működnek, várhatóan áprilisban térnek vissza és égnek el a légkörben.
A műholdakat a következő linken lehet nyomon követni.
További linkek:
https://space.skyrocket.de/doc_sdat/smog-p.htm
https://space.skyrocket.de/doc_sdat/atl-1.htm
2019.12.16. hétfő 10:00
Szerkesztő: Lay Viktória