Színház – másképpen, vagy nem?
12/05/2021 16:00
| Szerző: Pályi Márk / Klubrádió
Vasárnap 5-kor újabb daltörténettel jelentkezett a Kovátsműhely: Darvas Kristóf és Müller Péter Sziámi Remény meg félelem című dalát énekelte el Kováts Kriszta, majd először Elek Dórát, a Baltazár Színház alapítóját és vezetőjét kérdezte a sérült fiatalokból álló színtársulatról, majd a dal írója, Müller Péter Sziámi mesélt életéről és a színházzal való együttműködéséről.
A műsor első vendége, Elek Dóra rendező a beszélgetés kezdeteként a Baltazár Színház megalapításáról mesélt: a rendszerváltás idején egy külföldi fesztiválon találkozott egy sérült emberekből álló színtársulattal, és azonnal elhatározta, hogy itthon is létrehoz egy hasonlót. Mint elmondta, tulajdonképpen a forma és a megvalósításra érdemes lehetőségek kigondolása vett inkább igénybe időt, a megvalósítás ugyanis számára is meglepően gyorsan és sikeresen zajlott. Mára már – dán anyagi forrás segítségével – önálló épületük is lett Óbudán, és számos ismert művész vesz részt állandó jelleggel a társulat munkájában, közéjük tartozik az adás műsorvezetője, Kováts Kriszta és második vendége, Müller Péter Sziámi is.
A két beszélgetés között a színház egyik művésze, Medetz Attila is megszólalt, aki elmondta, hogy húsz évvel ezelőtt szüleivel látott egy dokumentumriportot a Baltazár Színházról, amelyet követően megkeresték Elek Dórát, aki felvette őt a társulatba. A sérült művész rokonságának korábbi generációiban is megtalálható volt a színészi mesterség: a családjához tartozik Medgyesi Mária, a Budapesti Operettszínház örökös tagja, aki meglepve örült ifjú rokona pályaválasztásának.
A Miért mondják című dal elhangzása után, amelynek Bródy János zenéjére Müller Péter Sziámi írta a szövegét és Bródy János énekelte el, a dalszövegíró is megszólalt, akit Elek Dóra eredetileg egy alkalmi szerepre kért meg a színház egyik előadásában. Ő először, arra való tekintettel, hogy inkább rendezői, mint színészi gyakorlattal rendelkezik, nem akarta ezt elvállalni, később viszont annyira megszerette, hogy jó ideig kizárólag segédszínészként kívánt a társulat munkájában közreműködni, és a dalműhelyt később, eredetileg véletlen jelleggel hozta létre. Azóta ugyanakkor számos komoly – túlnyomórészt könnyűzenész – fordult meg a műhelyben: a már említett Bródy János mellett Bérczesi Róbert, a Hiperkarma és Kiss Tibi, a Quimby frontembere, valamint Tolcsvay László, Bornai Tibor, Kirschner Péter, Palya Bea, Szakcsi Lakatos Béla, Póka Egon, Zorán, Krulik Zoltán, Bódy László Cipő, Takáts Eszter, Novák Péter, Darvas Ferenc, valamint az adás témaadó dalának zenéjét szerző Darvas Kristóf is.
Müller Péter Sziámi ezen kívül a saját életének egy-egy fordulópontjáról is mesélt: mint elmondta, ő mindig véletlen jelleggel kerül bele a projektjeibe, amelyek mellett persze aztán hosszú ideig kitartott. Így volt évtizedekig a Sziget Fesztivál egyik tulajdonosa és kreatív vezetője, és így alakított ki a közelmúltban egy internetes dalakadémiát is, amelyből még az is lehet, hogy egy könnyűzenei középiskolai zenészképzés is kinő. De mesélt arról is, amikor cirkuszművészeti diplomát szerzett: először kulturális tudósítóként vetődött oda a felvételire, ahol azonban fölvették – később viszont politikai okból, ráadásul egy félreértés miatt, kirúgták. Ha minderről és még sok más érdekességről is akar hallani a Baltazár Színházról, kattintson a fenti lejátszás gombra és hallgassa meg az egész adást!
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Címlapi kép: a Világlátó Baltazár című 2017-es dokumentumfilm poszterképe
2021. május 09., vasárnap 17:00
Műsorvezető: Kováts Kriszta