"Világszerte elmúlt a lítium akkus autókat övező eufória, vissza kell fordulni a zsákutcából"
14/05/2024 19:23
| Szerző: Klubrádió/Vikár Anna
Még mindig nem éri meg az embereknek az elektromos autó, a piac nagyon kitett az állami támogatásoknak, ráadásul túltermelés alakult ki. Kína ugyan elhúzott, de Amerikában most fogadták el a büntetővámot és Európában is protekcionista intézkedések várhatóak. Emellett korántsem biztos, hogy a kínaiak használta lítiumionos akkumulátorok maradnak a dominánsak. Győrffy Dóra közgazdászt kérdeztük a szektor helyzetéről az iváncsai elbocsátások kapcsán.
Míg 2021-'22-ben volt egy eufória a lítium akkumulátoros elektromos autókkal kapcsolatban, ennek mára vége van. Az egész világon vége van – mondta Győrffy Dóra, közgazdász, a Corvinus Egyetem professzora a Megbeszéljükben az iváncsai elbocsátások kapcsán.
Az elektromos autókat eleinte általános kíváncsiság övezte, először luxusautók voltak – erre jó példa a Tesla, ami státuszszimbólummá is vált. Aztán egyre nagyobb hangsúlyt kapott a megfizethetőség, hiszen a technológia elterjedéséhez szükség van arra, hogy azok is megvegyék ezeket az autókat, akik nagyon is kiszámolják, hogy megéri-e. Ha azt látják az emberek, hogy 5-6 millió forinttal drágább az elektromos autó és, hogy azon kellene aggódniuk, hogy mennyi ideig tart feltölteni, egyáltalán van-e megfelelő töltőhálózat, akkor világszerte idegenkedni fognak a befektetéstől. Vagyis a piac jelentős részben állami támogatásokra van utalva – magyarázta Győrffy.
Márpedig Németországban tavaly decemberben felfüggesztették az elektromos autók támogatásait és ez rögtön meg is látszott: lelassult az eladások növekedése – mondta a közgazdász. Közben Amerikában és Kínában is nagyon felhalmozódtak a készletek, láthatóan túltermelés alakult ki. Joe Biden amerikai elnök – ahogy arról a Guardian is beszámolt – épp kedden jelentette be, hogy 100 százalékos vámot vetnek ki a kínai elektromos autókra. Kínában pedig már most 50 százalékos kapacitáson működnek a gyárak, miközben a nyereséges működéshez 70-80 százalékon kéne – mondta Győrffy, hozzátéve, hogy előrejelzések szerint jövőre 36 millió elektromos autót gyártanak le, úgy, hogy a hazai piac igénye 17 millióra tehető, vagyis közel 20 millió autót kellene eladniuk külföldre. Ha Amerikába a büntetővám miatt már nem éri meg, akkor Európa lesz fontos célpont. Közben pedig azt látjuk, hogy itt is újjászületik az iparpolitika, olyan protekcionista – a saját gazdaságot a külső hatásoktól védő – lépések is elképzelhetővé váltak, amelyek 20-30 éve fel sem merültek volna – véli a közgazdász.
Emellett, a lítiumionon alapuló technológia is problémás, hiszen az ahhoz szükséges nyersanyagok nagyon koncentráltan vannak jelen a világban, lítium- illetve kobaltbányászatra elsősorban Kínában és Ausztráliában van mód. Egyáltalán nem biztos, hogy ez a technológia marad a domináns – Kína ezzel húzott el, a többieknek pedig érdeke, hogy mást találjanak ki. Folyamatosan zajlik a kutatás az akkumulátorokkal kapcsolatban, de a hibridek, gázüzemű autók, hidrogénmeghajtású autók fejlesztése is zajlik. Diverzifikálódik a technológia, az amerikai, német és japán gyártók igyekeznek koncentrálni ezekre az újdonságokra is – mondta Győrffy.
Magyarországon 1500 milliárd forintnyi adófizetői pénz ment az akkumulátoripar kiépítésébe a közgazdász számítása szerint. Az elmúlt két-három évben a külföldi működőtőke-befektetések pedig több mint 50 százalékban ebbe az ágazatba érkeztek, ami óriási kitettséget jelent. Soha nem jó, ha egy gazdaság rákoncentrál egyetlen szektorra, mindig történhetnek meglepetések – mondta Győrffy, aki szerint amikor befelé haladunk a zsákutcába, akkor vissza kell fordulni, amit még nem építettek meg, azt nem is szabad. Nincs más, le kell írni veszteségként az eddig beforgatott állami pénzt.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2024. május 14., kedd 17:20
Riporter: Bolgár György